بررسی رویکردهای عکاسی خیابانی در ایران(نوع مقاله: پژوهشی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسى ارشد، رشته عکاسى، دانشگاه سوره، تهران، ایران

2 استاد دانشکده هنرهاى تجسمى، پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران، ایران

http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.3.2.67

چکیده

عکاسی خیابانی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هنر عکاسی معاصر، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه خود قرار می‌دهد و موضوع اصلی خود را از زندگی مدرن وام گرفته است. این مقاله بر آن است تا عکاسی خیابانی در ایران را در بازه تاریخی سال‌های 0731 تا 5931 مورد مطالعه قرار داده و چگونگی شکل‌گیری و سیر موضوعی عکاسی خیابانی در ایران و نیز ویژگی‌‌های این ژانر را در آثار عکاسان ایرانی مورد مطالعه قراردهد. این پژوهش در نظر دارد که به اهمیت ثبت حوادث و اتفاقات حوزه‌ی عکاسی توسط نهادهای مختلفی که با عکاسان و عکاسی در ارتباط‌اند بپردازد. با توجه به کمبود منابع درباره سیر شکل‌گیری عکاسی خیابانی در ایران، این مقاله با جست‌ و جو در آثار خلق شده توسط عکاسان ایرانی، عکس‌ها و مجموعه‌هایی که در بازه تاریخی مورد نظر این مقاله قرار دارند را انتخاب و به بررسی رویکردها و علت خلق اثر در مجموعه‌های یاد شده پرداخته است. شیوه ی گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه‌ای بوده و برای جمع آوری عکس از مجلات و مقالات مصور و در صورت نیاز از منابع اینترنتی و همچنین آرشیو شخصی نگارنده استفاده شده است. نتایجی که از دسته بندی و تحلیل عکس‌های مورد نظر حاصل می شود بدین صورت است که در سال‌های گذشته علاوه بر کمرنگ شدن نقش و حمایت نهادهای دولتی، شاهد افزایش تعداد عکاسانی که به موضوع شهر و خیابان پرداخته‌اند هستیم و از سوی دیگر تنوع رویکردها و نگاه به عکاسی خیابانی و کاهش حجم تمرکز عکاسی خیابانی در شهر تهران هم از دیگر نتایج بدست آمده در این پژوهش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study on Iran’s Street Photography from 1991 to 2016……. Research Paper

نویسندگان [English]

  • Atefeh Sadat Mir 1
  • Hadi Azari Azghandi 2
1 MA in Photography, Faculty of Art, Soore University, Tehran
2 Professor of Visual Arts, Tehran University, Iran
چکیده [English]

Street photography is one of the most popular genres of artistic and professional photography and deals mainly with urban events and citizenship in the streets. All aspects of social life in urban public spaces can be the subject of street photos. People, markets, streets, squares, neighborhoods, parks, urban gatherings, large and small gatherings, urban elements, professions and public works, street arts, national games and entertainment, children and young and old, etc. Various themes ranging from historical recordings, political and social criticism, reflection of urban dilemmas, philosophical worldviews, anthropology, and so on to popular imagery and humor and humor in street photography.Street photography, as an integral part of the art of contemporary photography, sets the scene of people’s everyday lives as their main subject and borrows its main theme from modern life.The main purpose of street photography is to portray everything that happens on the street, not to cover a single incident. Against people who sometimes convey humorous or humorous political or social messages that approach documentary photography in such circumstances. The tendency to study the city and the street in academic and cultural communities is an important and controversial subject, and photo is an important resource for researchers. Street photography and strolling in the street have also become one of the most important and popular topics in cyberspace. This article attempts to explore a genre of photography that has received so much attention in exhibitions, books and dissertations in Iran so far. We’ve got a little bit of a proprietary feel to it, and we’re going to explore this genre separately. This article aims to study street photography in Iran and study the development and development of street photography in Iran as well as the features of this genre in the works of Iranian photographers and considers the importance of recording events and events. The field of photography has been dealt with by various institutions associated with photographers and photographers. Due to the scarcity of resources on the development of street photography in Iran, this article is based on photographs and collections from the personal archive of photographers and online resources. The research method is a combination of analytical and comparative methods, in which data were collected by means of survey, online scientific resources and the study of different books to arrive at the conclusion of the reasons and reasons of the work of photographers. Discussion and finally answer questions. The present study, with all its shortcomings and weaknesses, tries to compile the historical course of street photography in Iran from 1991 to 2016, citing the existing examples and then examining and analyzing the street photographs in the historical period. The result is that in recent years, in addition to diminishing the role and support of government agencies, we have seen an increase in the number of photographers working on city and street issues, and on the other, a variety of approaches and approaches. A look at street photography and a reduction in the concentration of street photography in Tehran are also other results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Street photography
  • Urban photography
  • Contemporary Iranian photography
  • Iranian photography history
  • Candid photography
منابع فارسی
خدادادی، صدف(1396)، کاربرد مواد بازیافتی در هنر معاصر، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران(پردیس فارابی).
دهخدا، علی اکبر(1336)، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات مجلس.
مجله ی تحریریه زیلومه. فرش کهنه نما چیست؟ پیاده شده در 11 آبان 1397. برگرفته از سایت
https://ziloome.com
محمدی، سمیه و صالح پور، الهه(1392)، جایگاه و نقش صنایع دستی و سنتی ایرانی در طراحی داخلی، (11-1)، اصفهان، سومین همایش ملی معماری داخلی و دکوراسیون.
مرادخانی، حجت اله. صنایع دستی، دریچه ای برای تحقق توسعه پایدار. پیاده شده در 22 اسفند 1395. خبرگزاری تحلیلی ایران. برگرفته از سایت:
https://www.khabaronline.ir
مکتبی، محمود. نگاهی به ریشه های تاریخی هنر بازیافت. پیاده شده در 25 مرداد 1388. برگرفته از سایت
www.newarts.blogfa.com
مولدان، بدریچ و بیلهارز، سوزان(1381)، شاخص های توسعه پایدار، ترجمه ی نشاط حداد تهرانی و ناصر محرم نژاد، تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
میرزا امینی، سید محمد مهدی و رشادی، حجت اله(1396)، فرآیند تولید فرش دستبافت: مرکز ملی فرش ایران، تهران، انتشارات چشمه آدینه.
منابع لاتین
Adams,W.M.(2009). Green development environment and sustainability in third world, third edition. London.
Chelimo, C . (2013). Risk factors for and prevention of human papillomaviruses (HPV), genital warts and cervical cancer.
Wang, Y . (2003). Recycling of carpet and textile fibers. Chapter 16, in plastics and the environment: a handbook, edited by a.l. andrady(john wiley & sons, newyork, 2003), 697-725.
WCED(1987). World life issues on environment and development.
مصاحبه ها
خلیقی، علی، بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستبافت ایران، 7 شهریورماه 1397، ساعت 2 عصر، تهران.
روفه گر حق، محمود، بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستبافت ایران، 7 شهریورماه 1397، ساعت 8 عصر، تهران.