Thematic Analysis of Afghanistan’s Contemporary Painting

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student of Islamic Arts, Department of Islamic Arts, Faculty of Industrial Arts, Tabriz Islamic Art University,   Tabriz, Iran.

2 Professor, Department of Islamic Arts, Faculty of Industrial Arts, Tabriz Islamic Art University,   Tabriz, Iran..

3 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, Art University, Tehran, Iran.

Abstract

T

Keywords


فهرست منابع فارسی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برشنا، حبیب (1381)، هنرهای زیبا در افغانستان، اندیشه و هنر، شماره 5،  صص 26-33.
برشنا، عبدالغفور (1333)، مدرسه صنایع مستظرفه افغانستان، سالنامه افغانستان، کابل: بی‌نام.
پاکباز، روئین (1387)، دایره‌المعارف هنر، نقاشی، پیکره‌سازی و گرافیک، چاپ هفتم، تهران: فرهنگ معاصر.
حبیبی، عبدالحی (1383)، په شلمه سدی کی د افغانستان هنر، کابل: د احمد صنعتی مطبعه.
حبیبی، عبدالحی (بی‌تا)، هنر عهد تیموری و متفرعات آن، کابل: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
خواندمیر، غیاث‌الدین همام‌‌الدین (1380)، تاریخ حبیب‌السیر فی اخبار افراد و بشر، مقدمه جلال‌الدین همائی، زیر نظر محمد دبیر سیاقی، تهران: انتشارات خیام.
رحیمی، عبدالکریم (1389)، سیر تاریخی نقاشی و نگارگری در افغانستان، هفته‌نامه افق، شماره 38، صص 4-9.
حبیبی، عبدالحی (1383)، په شلمه سدی کی د افغانستان هنر، کابل: د احمد صنعتی مطبعه.
رفیعی‌‌راد، رضا (1401)، تحلیل بازنمایی معماری در نقاشی‌های چهار دهۀ اخیر افغانستان، هنر و تمدن شرق، 10(35)، صص 13-22.
رفیعی‌راد، رضا؛ امیرپور، احسان (1400)، تطبیق بازنمایی تصویر زن در نقاشی معاصر افغانستان و تاجیکستان، نشریه علمی پیکره، 10(24)، صص 26-39.
رفیعی‌راد، رضا؛ تومیریس، تهمینه (1396)، کارکرد پیکره در نقاشی دو دهه افغانستان، نشریه علمی ـ پژوهشی هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه کابل، نمایه ISC، شماره 6، صص 18-24.
رفیعی‌راد، رضا؛ محمدزاده، مهدی (1399)، راهبردهای زنان نقاش افغانستان در بازآفرینی و احیای میراث تصویری نگارگری در نقاشی معاصر این کشور، نشریه علمی  - پژوهشی پژوهشنامه خراسان بزرگ، نمایه ISC، شماره 10، صص 1-16.
رفیعی‌راد، رضا؛ محمدزاده، مهدی (1399)، مقایسۀ شیوه‌های کاربست سنت‌های تصویری نگارگری در آثار نقاشان زن معاصر در ایران و افغانستان، پژوهش‌نامه گرافیک نقاشی، 3(5)، صص 91-107.
سروری‌‌هروی، فرامرز (1392)، در امتداد هنر، هرات: انتشارات احراری.
شاد قزوینی، پریسا؛ چادها، پینکی (1395)، ‌‌سیر تجسم اسطوره بودا در هنر هند: از نمادین تا فیگوراتیو، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 21، شماره 2، صص 75-84.
شهرانی عنایت‌الله (1350). هنر در افغانستان، کابل: دپوهنی مطبعه.
عمرزاد، عبدالواسع (1397)، هنر افغانستان در سده اخیر، نشریه علمی ـ پژوهشی هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه کابل، نمایه ISC، شماره 9، صص 13-20.
کشککی، برهان‌الدین (1303)، تاریخ افغانستان، جریده حقیقت، شماره 5، صص 30-45.
کهزاد، احمدعلی (1355). تاریخ افغانستان، (از ادوار قبل‌‌التاریخ تا سقوط سلطه موریا)، کابل: ناشر بی‌نام.
متقی، افشین؛ رشیدی، مصطفی (1391)، بررسی و تحلیل عوامل و زمینه‌های ژئوپولیتیکی شکل‌گیری و گسترش طالبان در کشور افغانستان، نشریه علمی - پژوهشی پژوهشنامه خراسان بزرگ، سال سوم، شماره 8، صص 79- 97.
محمدپور، احمد (1392)، روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران: نشر جامعه‌شناسان.
فهرست منابع لاتین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Boyatzis, R. E. (1998).Transforming qualitative information: thematic a and code development, 1st Edition, CA: SAGE Publications.
Holloway, I. & Todres, L. (2003).“The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence”, Qualitative Research, (Vol. 3, No. 3), 345-357.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, (Vol. 3, No. 2). 77-101
Anderson, R. (2007). Thematic Content Analysis (TCA): Descriptive Presentation of Qualitative Data, Institute of Transpersonal Psychology, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Simpson, St John.(2011). Afghanistan: Crossroads of the Ancient World (Exhibition Article), Asian Affairs (42: 1). 98-106. DOI: 10.1080/03068374.2011.541714
King, N. & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research, London: Sage.
Kerr Chiovenda, Melissa (2014). Sacred Blasphemy: Global and Local Views of the Destruction of the Bamyan Buddha Statues in Afghanistan, Journal of Muslim Minority Affairs, (34: 4). pp. 410-424.
Pliny the Elder (1938). Natural History, translated by H. Rackham (vols. 1-5, 9). W.H.S. Jones (vols. 6-8). and D.E. Eichholz (vol. 10). Pubisher: Perseus Digital Library.
Langmuir, Erica (2001). Still Life (National Gallery Pocket Guides, London:‌‌ Yale University Press [ISBN 1857099613].
Rafiei Rad, Reza (2022). Combining Tradition and Modernism in Contemporary Afghan Women Painting, Sprin Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 1(03). 115–126  [https://doi.org/10.55559/sjahss.v1i03.37##] [In Persian].
Sarwary, A. Q. (2020). A Study of the Art of Painting in Kabul. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 8(2). 16-26.