احمدی، بابک(1392)، از نشانه های تصویری تا متن، به سوی نشانه شناسی ارتباط دیداری، چاپ13، تهران: مرکزی.
استرتیناتی، دومینیک(1388)، مقدمه ای برنظریه های فرهنگ عامه، مترجم: ثریا پاک نظر، تهران: گام نو.
اقتداری،احمد(1354)، دیار شهریاران جلد نخستین آثار و بناهای تاریخی خوزستان، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
اکبری، پریسا(1394)، آب درهنردنیای باستان، تهران: نشر تیستا.
بلخاری، حسن(1384)، اسرار مکنون یک گل(تأملی در مبانی حکمی نیلوفر مقدس در آیین، هنر و معماری شرق)، چ1، تهران: نشر حسن افرا.
بهرامپور، نسرین(1388)، بررسی نمادهای مقدس ایرانی در سفال، تهران: آشوب.
بهمنی، پردیس(1389)، سیر تحول و تطور نقوش و نماد در هنرهای سنتی ایران، با همکاری دکتر الیاس صفاران، تهران: دانشگاه پیام نور.
پرهام، سیروس(1371)، دستبافته های عشایر و روستایی فارس، جلد دوم، تهران: امیر کبیر.
پهلوان، فهیمه(1381)، درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری درآرم، تهران: دانشگاه هنر.
ــــــــــــ(1390)، ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی، تهران: دانشگاه هنر.
جابز، گرترود(1370)، سمبل ها، کتاب اول: جانوران، مترجم: محمدرضا بقاپور، تهران: مترجم
جواندل، نرجس(1380)، “نشانه شناسی پیرس”، مجله نامه ی مفید، فصلنامه ی علمی پژوهشی دانشگاه مفید، شماره ی26، صص 159-176
حسام پور. سعید، مهرابی. امیر(1395)، تجزیه و تحلیل نشانه معناشناسی شعر “حلاج”شفیع یکدکنی، ایران نامگ، سال 1، شمارۀ ۴، صص50-70.
خزایی، محمد و شیلا سماواکی(1381 )، «بررسی نقش پرنده بر روی ظروف سفالی ایران»، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره 18، تهران، صفحات 6-11.
دادور، ابوالقاسم. منصوری، الهام(1385)، درآمدی بر اسطوره های ایران و هند عهد باستان، تهران: کلهر.
ــــــــــ(1385)، درآمدی به اسطوره و نمادهای ایران و هند در عصر باستان، چ1، تهران: نشر کلهر.
رفیعی، لیلا (1387)، سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، تهران: یساولی
عبدالهی، منیژه(1381)، فرهنگ نامه جانوران در ادب پارسی، تهران: نشر پژوهنده.
عبدالهیان، مهناز(1361)، “ مفاهیم نمادهای مهر و ماه در سفالینه های پیش از تاریخ”، مجله فصل نامه هنر، شماره ی 2، صص 46 - 63 .
علی آبادی، منیژه(1391)، بررسی عناصر سه گانه نمادین در جام شوش، نشریه ی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره ی 17، شماره3، صص5-12
غلامپورگلی. محبوبه، حسامی کرمانی، منصور(1393)،تحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگاره نسخه خطی “هزار و کی شب” به روش یوری لوتمان، فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی شماره اول، صص69-77.
قرشی، امان الله(1380)، آب و کوه در اساطیر ایران و هند. تهران، هرمس.
کامبخش فر، سیف االله(١٣٨٠)، سفال و سفالگری در ایران، چاپ اول، تهران: ققنوس.
کامیاب، جمال(1389)، آب نماهای شهری. تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران.
کوپر، جی. سی(1386)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، نشر فرهنگ نشر نو، تهران.
کیانی اصل، مریم(1387)، سفال ایران، تهران: دایره.
گداره، آندره، (1358)، هنر ایران، مترجم: بهروز حبیبی، تهران: نشر دانشگاه ملی ایران.گلدان نقره و مس، اور، 2400ق.م، موزه لوور.
حشمتی رضوی، فضل الله،( 1387) ، از فرش تا عرش، تهران: امیر کبیر.
گیرشمن، رومن(1375)، ایران از آغاز تا اسلام، مترجم: محمد معین، چ11، تهران: نشر علمی فرهنگی.
معصومی، غلامرضا(1349)، “ نقش بزکوهی برروی سفالینه های پیش از تاریخ .قسمت دوم”، مجله بررسی های تاریخی، شماره 4 سال 5، صص 258 - 293 .
موسویلر، اشرفالسادات و شمیلی، فرنوش(1391)، “ساختار بصری نقاشی دیواری تبریز در سه دههی اخیر”، جلوهی هنر، شمارهی 8، صص53-66.
نگهبان، عزت الله(1385)، مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
وزیری، علی نقی(1369)، تاریخ عمومی هنرهای مصور، چاپ 3، تهران: هیرمند.
منابع لاتین
Abrams, Herry. N,(1992),Ancient near estern Treasurer in the Louvre, Metropolitan museum, New York.
Seyedsajjadi, S.M., (2003). Excavation at Shahr-I Sukhta. Iran, Vol, XLI
Audi, Roberted.(1996), The cambridge Dictionaty of Philosophy, Cambridge University press.
Lidov, David.(1999).Elements of Semiotics, Bloomsburg, Haddon Craftsmen,
http://thelanguageofarchaeology.blogspot.nl/2015/04/what-is-beaker.html?spref=pi.