TY - JOUR ID - 241802 TI - مطالعه ویژگی نقاشی‌های دیواری  تمدن  اژه ای(مینوسی، میسنی)(نوع مقاله: پژوهشی) JO - رهپویه هنرهای تجسمی JA - RA LA - fa SN - 2980-9983 AU - نواب اکبر, فیروزه AU - فیروزمندى شیره جینى, بهمن AU - نیکنامی, کمال الدین AD - دکتراى رشته باستان شناسى تخصصى،(دوران تاریخى)، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز AD - استاد گروه باستان شناسى، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران AD - استاد و مدیرگروه باستان شناسى، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 2 IS - 2 SP - 5 EP - 13 KW - نقاشی دیواری KW - تمدن اژه ای KW - مینوسی KW - میسنی DO - http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.3.2.5 N2 - مقاله پیش روی، مطالعه ویژگی نقاشی‌های تمدن های اژه ای1(مینوسی، میسنی) است. هدف اصلی، با استفاده از نظریه زیباشناختی در بخش های هنر- باستان شناسی، نشان دادن ویژگی های  هنر نقاشی دیواری تمدن اژه ای به روش مطالعات کتابخانه ای انجام شد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بود که برای تفسیر و تحلیل داده ها به سه روشِ 1. تفسیرترکیب محور، . روش تحلیل، . نشانه  شناسی انجام گرفت. نتایج درسه بخش استنباطی، توصیفی و نشانه شناسی شامل: در آمار استنباطی، ضریب همبستگی مثبت بین هنر نقاشی کاخ کنوسوس، باهاگیاتریادا نشان از رابطه معنادار بین دو تمدن نام برده دارد. نقاشی های این دوکاخ  با نقاشی کاخ  تیرنس روابط  همبستگی  معناداری ندارند و فقط دو تمدن کنوسوس و هاگیاتریادا بریکدیگر اثرگذار بوده اند. نتایج ‌‌‌آمار توصیفی نشان داده: هرسه کاخ    از نظر رنگ(رنگ های درخشان، اشباع، متضاد و مکمل)، و از نظر محتوا(مضامین اسطوره ای، اجتماعی، جنگی و احساسی) با یکدیگر تفاوت داشته اند. نتایج چیستی وچگونگی نشان داد که نقاشی های تمدن اژه ای به سبک امپرسیونیسم4 با تکنیک فرسک5 بوده است. تاریخ این سبک به تمدن اژه ای درکاخ کنوسوس6 تعلق دارد. در نتایج نشانه شناسی، اژه ای ها به مسائل درونی و صلح توجه داشته اند و نقاشی‌ها ‌‌‌‌‌از هماهنگی، خلاقیت و تخیل برخورداربوده اند.  UR - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241802.html L1 - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241802_0bf83c9d34dd65df2acc4c48199560c4.pdf ER -