TY - JOUR ID - 241773 TI - تصویرسازی حرکات موزون با سماچه در سفال نگاری های ایران پیش از تاریخ (نوع مقاله: پژوهشی) JO - رهپویه هنرهای تجسمی JA - RA LA - fa SN - 2980-9983 AU - امیریان دوست, شاهرخ AU - آژند, یعقوب AU - آقایى, سید ناصر AD - دانشجوى دکترى پژوهش هنر، پردیس بین المللى کیش، دانشگاه تهران، ایران AD - استاد، دانشکده هنرهاى زیبا، گروه تجسمى، دانشگاه تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده هنرهاى زیبا، گروه هنرهاى نمایشى و موسیقى، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 4 SP - 49 EP - 60 KW - آئین KW - اسطوره KW - رقص KW - سماچه KW - پیش از تاریخ DO - http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.49 N2 - آدمیان در گذر زمان تلاش کرده‌اند اندیشه‌ها و باورهایشان را صورتی عینی بخشیده و آن را تصویرسازی کنند. تصاویر ظروف منقوش باستانی باقی‌مانده که حاوی پیا‌م‌های گوناگون است بهترین گواه این مدعاست. مطالعه ظروف کاربردی‌-هنری بخش اعظمی از هویّت مردمان سرزمین کهن ایران را می ­تواند آشکار کند و اطلاعات ژرفی از هنرهای دیگر این مرز و بوم را منتقل ­سازد. نقوش انسانی در حال انجام حرکات موزون از جمله آثاری است که در ورای خود سبقه فرهنگی و معنایی بارز توجه‌ایی را متبلور می‌نماید. در این میان حرکات موزون متفاوت و شاخص ­تر از دیگر نقوش رقصنده برظروف مشاهده می‌شود که می ­توان آنها را در یک گروه، به «رقص با سماچه» موسوم دانست. این مقاله با هدفی کاربردی در جهت شناخت و شناساندن این پدیده انجام شده و مسئله اصلی آن واکاوی و هویّت­ یابی تاریخی هنری رقص با سماچه در ایران می‌باشد. روش تحقیق کیفی می‌باشد و با رویکردی تحلیلی- توصیفی، براساس گردآوری اطلاعات مکتوب کتابخانه‌ایی انجام شده است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که رقص با سماچه پدیده‌ایی نمایش‌گونه و کهن در ایران است که می‌توان با کاربردی کردن آن در هنرهای نمایشی، راه برون‌رفت از بن‌بست های کلیشه‌ای نمایش در ایران و حتی جهان را مهیا ساخت. UR - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241773.html L1 - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241773_53c26a03bfe34ff463a9a6f04044c80c.pdf ER -