%0 Journal Article %T خوانش ‌نقاشی‌دیواری «داوری ‌واپسین» اثر جیوتو برمبنای ‌نظریه‌ اروین پانوفسکی %J رهپویه هنرهای تجسمی %I دانشگاه سوره %Z 2980-9983 %A مهدی پور مقدم, زهرا %A محمدزاده, مهدی %A شکرپور, شهریار %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 5 %N 4 %P 87-97 %! خوانش ‌نقاشی‌دیواری «داوری ‌واپسین» اثر جیوتو برمبنای ‌نظریه‌ اروین پانوفسکی %K آیکونوگرافی %K آیکونولوژی %K داوری ‌واپسین %K مسیحیت %K نقاشی دیواری %R 10.22034/ra.2023.550410.1196 %X همواره در کتب ‌مقدس ‌‌مسیحیت به‌ مسئلة ‌پایان جهان، فرجام‌ بشریت و مفهوم‌ داوری ‌واپسین پرداخته شده است. از منظر‌ مسیحیت، بشریت‌ در پایان‌ زندگی ‌مادی، داوری خواهند شد که این؛ داوریِ ‌روز‌ رستاخیز را از آنِ ‌خداوند می‌دانند. و با توجه به ‌اینکه، ‌مسیح؛ مظهر‌ حق در مسیحیت است بنابراین، خودِ خداست در زمین که داوری ‌نهایی را انجام خواهد داد. این مسئله از موضوعات رایج در نقاشی مسیحی نیز بوده که در ادوار مختلف تاریخ هنر مسیحیت، مکرر موضوع آثار هنرمندان قرار گرفته ‌است. نقاشی ‌دیواری داوری ‌واپسین جیوتو از جمله‌ آثار ماندگار در این‌ زمینه می‌باشد که هنرمند برای ‌بیان ‌این مفهوم، ‌در یک نقاشی عظیم دیواری به روایت تصویری این مسئله پرداخته است. لذا در این پژوهش برآنیم تا با‌ تکیه ‌بر رویکرد‌ پانوفسکی براساس‌‌ مراتب ‌3‌گانه؛ توصیفی، تحلیلی و تفسیری، به بررسی نقاشی دیواری پرداخته و به ‌این ‌پرسش‌ پاسخ ‌دهد که مفهوم عناصر‌ تصویری‌ در نقاشی ‌دیواری‌ داوری واپسین اثر جیوتو، از منظر ‌‌دین ‌‌مسیحیت چه می‌باشد؟ هدف شناخت و تفسیر عناصر بصری نقاشی دیواری با مفهوم داوری واپسین بر مبنای ‌اصول ‌برگرفته از ایدئولوژی مسیحیت بوده است. یافته‌های حاصل، به روش توصیفی- تحلیل محتوا انجام گرفته‌اند، بیان می‌کنند که بررسی‌ این نقاشی، بستری فراهم نموده تا برای پی‌بردن به مفهوم‌ اثر و خوانش ‌عناصر بصری، با تمایز ‌قائل‌شدن میان ‌فرم و معنای ‌اثر، ‌به ‌روابط ‌‌متقابل بین اثر ‌هنری و باور مسیحیان در سطوح فرهنگی، تاریخی و یا مذهبی و به‌طورکلی، جهان‌بینی ‌حاکم در عصر و زمانة ‌هنرمند پرداخته ‌‌شود. %U https://rahpooye.soore.ac.ir/article_701624_b1473ad9caacc98b4fdcd272fa5f726f.pdf