TY - JOUR ID - 241889 TI - بازشناسی عملکرد نظیره سازی در نقاشی صفوی سده ی دهم (بررسی رابطه  ی دوسویه  ی میدان و منش با تمرکز بر آثار سلطان محمد)(نوع مقاله:پژوهشی) JO - رهپویه هنرهای تجسمی JA - RA LA - fa SN - 2980-9983 AU - صادق پور, میثم AU - محمدزاده, مهدی AU - قدیمی قیداری, عباس AD - دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی، دانشکده  ی هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران AD - استاد دانشکده  ی هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران AD - دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه تبریز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 4 SP - 51 EP - 62 KW - نقاشی صفوی KW - سلطان محمد KW - نظیره سازی KW - میدان KW - منش  DO - 10.22034/ra.2021.241889 N2 - تشکیل دولت صفوی را می توان نقطه  ی عطفی در روابط میان کنشگران عرصه  ی نقاشی ایرانی برشمرد. تا پیش از آمدن بهزاد به تبریز، سلطان محمد سرآمد نقاشان کتابخانه  ی سلطنتی به  شمار می رفت اما ارجحیت نمادینی که شاه  اسماعیل برای بهزاد در نظر گرفت، او را وادار کرد تا به فراخور روابط جدید حاکم بر میدان نقاشی، استراتژی مناسبی را در پیش گیرد. این استراتژی روی آوردن به نظیره سازی بود. پژوهش حاضر ضمن توجه به روابط تاریخی و تحولات اجتماعی مؤثر در نقاشی متقدم صفوی، به مناسبات مابین کنشگرانِ عرصه  ی نقاشی و تأثیر روابط مذکور در عملکرد نهاییِ نقاشان تأکید داشته است. هدف اصلی، شناخت رابطه  ی میان عملکرد نقاشان و نیروهای مؤثر در صحنه  ی نقاشی سده  ی دهم می باشد. ماهیت پژوهش کیفی و تاریخی است و با روش تحلیلی ـ توصیفی به تبیین عملکرد سلطان محمد در جریان تغییرات اجتماعی و سیاسی آن دوران پرداخته است. رویکرد مورد استفاده در تفسیر متنها، عملکردها و نگاره ها، جامعه  شناسی رابطه  گرایانه  ی پی یر بوردیو می باشد. این رویکرد سبب گردید تا دریابیم روابط موجود در میدان نقاشی صفوی به گونه ای بود که کنشگران حاضر در آن براساس منش شخصی شان دست به انتخاب استراتژی مناسب با مقتضیات میدان می زدند و در این راستا از قوانین حاکم بر میدان های موازی (مانند ادبیات) نیز بهره می بردند. UR - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241889.html L1 - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241889_ed1f50d8dd7d66ccc575997766f97998.pdf ER -