TY - JOUR ID - 241813 TI - تفسیر نشانه شناختی رنگ از منظر حکمی در نگارگری ایرانی- اسلامی(نوع مقاله: پژوهشی) JO - رهپویه هنرهای تجسمی JA - RA LA - fa SN - 2980-9983 AU - مرادخانی, علی AU - عتیقه چى, نسرین AD - دانشیار و عضو هیأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال AD - دانشجوى دکترى فلسفه هنر و عضو هیأت علمى گروه نقاشى دانشکده هنر و معمارى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران مرکز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 4 SP - 5 EP - 21 KW - عالم مثال KW - نشانه شناسی رنگ KW - نور فرهی KW - نماد KW - مراتب سلوک DO - 10.22034/ra.2019.241813 N2 - در هنر نگارگری ایرانی- اسلامی، رنگ‌ نشانه‌ای از جهان قدسی و ملکوتی است، که در آن نور الهی نقش اصلی را ایفا می کند. حضور رنگ در این نقاشی‌ها پیامد باز شدن چشم دل هنرمند و دیدار او از عالم مثال و خیال می‌باشد. عنوان مقاله‌ی حاضر تفسیر نشانه شناختی رنگ از منظر حکمی در نگارگری ایرانی- اسلامی است، و هدف از آن تأویل معنا شناسانه‌ی رنگ به عنوان نشانه ی نمادین (بنابر تلقی پیرس) در این هنر است. نشانه شناسی علمی است که هدف خود را شناخت و تحلیل نشانه‌ها و نمادها می‌داند. بنابر تعریف پیرس نشانه چیزی است که جای چیزی دیگری می‌نشیند و بر معنا و مفهومی دلالت دارد. پیوند نشانه با معنامندی اصطلاح متن را پیش می‌کشد. بنابر تعریف متن عبارت از پیامی ثبت شده است و هر متن را می توان نظامی از نشانه‌ها دانست. در مقاله حاضر نگارگری ایرانی - اسلامی به منزله‌ی متنی فرهنگی منظور نظر قرار گرفته است، که در آن رنگ‌ها نظامی از نشانه‌هایی با معنا و دلالت‌های معنوی و حکمی برگرفته از عرفان ایرانی - اسلامی و رمز و نمادی از عالم مثال می‌باشند. روش پژوهش توصیفی و با استفاده از اسناد  و مدارک کتابخانه‌ای است. نتیجه مقاله روشن می‌نماید که تأثیر بینش معنوی عارفان اسلامی و حکمت فرهی در ایران باستان، نگارگران را بر آن داشته تا از مفاهیم مینوی رنگ به عنوان نشانه‌هایی از عالم مثال در آثار خود بهره بگیرند. رنگ در نگارگری ایرانی - اسلامی نماد و رمزی برای محاکات حقیقت عالم مثال است. فرضیه‌ی مقاله این است که از طریق نشانه‌شناسی «پیرس» و تعریف او از نشانه‌های نمادین می توان به تاویل دلالت‌های نشانه‌شناسانه‌ی رنگ در نگارگری ایرانی - اسلامی با  توجه به مفاهیم حکمی و عرفانی پرداخت. UR - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241813.html L1 - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241813_9b0ff1b8aa61e461150cce966ea6aa31.pdf ER -