TY - JOUR ID - 241755 TI - مطالعه ی ارتباط مراسم یوغ با صحنه های سوگواری د ر نگاره های شاهنامه ی بزرگ ایلخانی براساس رویکرد  نشانه شناسی فرهنگی (نوع مقاله: پژوهشی) JO - رهپویه هنرهای تجسمی JA - RA LA - fa SN - 2980-9983 AU - حسین پور میزاب, منصور AU - محمد زاده, مهدی AU - اسداللهى تجرق, الله شکر AD - دانشجوى دکترى هنرهاى اسلامى، دانشکده ى هنرهاى صناعى، دانشگاه هنر اسلامى تبریز، ایران AD - استاد دانشکده ى هنرهاى صناعى، دانشگاه هنر اسلامى تبریز. ایران AD - استاد گروه ادبیات و زبانهاى خارجى، دانشگاه تبریز. ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 2 SP - 39 EP - 48 KW - نشانه شناسی فرهنگی KW - شاهنامه ی بزرگ KW - ایلخانی KW - سوگواری KW - یوغ DO - http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.7.3.39 N2 - مطالعه ی نگاره های شاهنامه ی بزرگ ایلخانی اغلب با تأکید  بر متن اد بی شاهنامه صورت گرفته است. متنی که متعلق به گفتمان ایرانی و با محوریت زبانِ شعری است . ولی به نظر می رسد  شاهنامه ی بزرگ که یک متن با محوریت زبانِ تصویری است به گفتمان ایلخانی تعلق د اشته باشد . بنابراین خوانشِ نگاره های شاهنامه ی بزرگ براساس سپهر نشانه ا‌ی «نگارگری ایلخانی»، شاید  بتواند  نتایج قابل‌توجهی را د ر اختیار قرار د هد . فرض بر این است که این سپهر نشانه ای، روایت های شاهنامه به‌عنوان «نه  متن»را از د و طریق، وارد  «متنِ» تصویریِ نگاره های خود  کرد ه است؛ یا روایت را مستقیماً از فرهنگ ایرانی، ترجمه ی بینانشانه ای کرد ه و یا با عبورد اد نِ روایت از پالایه فرهنگ ترکی- مغولی، به ترجمه ی «بینافرهنگیِ» آن پرد اخته است. هد ف از این پژوهش، مطرح کرد ن ارتباط مراسم «یوغ» با نگاره های سوگواری شاهنامه ی بزرگ است. این پژوهش به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و با روش نشانه شناسی فرهنگی انجام شد ه است. اصلی ترین یافته ی پژوهش، آن است که وجود ِ د و گروهِ متمایزِ «افراد ِ حاملِ آلات موسیقیایی» و «افراد ِ زاری کنند ه» د ر یکی از چهار نگاره، احتمالِ ارتباط با د و بخش شاد  و غمگینِ مراسم «یوغ» و وجود ِ تنها یک گروه «افراد  زاری کنند ه» د ر سه نگاره ی د یگر، احتمالِ ارتباط با بخش غمگینِ مراسم یوغ را مطرح می سازد . UR - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241755.html L1 - https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241755_86c33f58d32e21b94199eb971ac338df.pdf ER -