ORIGINAL_ARTICLE
نظر افلاطون درباره ی نقاشی(نوع مقاله: پژوهشی)
نظریات افلاطون درباره ی هنر نقاشی دارای اهمیت فراوان است. تاکید او بر نقاشی بیشتر از جنبه ی هستی شناسی و معرفت شناسی است تا تربیتی و اخلاقی؛ زیرا نقاشی نسبت به هنرهای بیانگر(شعر و موسیقی)تاثیر کمتری بر روحیه مخاطب میگذارد. او نقاشی زمان خود را منحط خواند. هنر نقاشی در زمان او پیشرفت زیادی کرده بود و نقاشان فنونی را برای غلبه بر خطای باصره کشف کرده بودند. این پیشرفت برای افلاطون نوعی پسرفت بود. نقاش نباید از قوانین سنتی سرپیچی کند و با انحراف در واقعیت و ایجاد توهم بصری ما را فریب دهد. او فقط از اشیاء محسوس تقلید میکند و صورت ظاهری و تصویر چیزها را به ما مینمایاند نه حقیقت آنها را. نقاش سه مرتبه از حقیقت دور است و به آنچه میکشد علم و معرفت حقیقی ندارد. بنابراین هنر نقاشی جایگاه والایی در نظام فلسفی افلاطون ندارد. او در برابر نقاشی زمان خود از نقاشی مصر دفاع می کند و کمال مطلوب نقاشی را نه در هنر آتنی بلکه در مشرق زمین مییابد. نقاشان مصری از قوانین ثابت و تغییرناپذیری پیروی می کنند که منشاء الهی دارند. کار نقاش مصری میمسیس(تقلید)نیست بلکه آنامنسیس(یادآوری)است. نقاش واقعی کسی است که مُثُل و حقایق اعلی را به یاد آورد و در کار خود از آنها سرمشق بگیرد.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241841_621e1df01f31c77d8a1be8d37403e998.pdf
2019-05-22
5
14
10.22034/ra.2019.241841
نقاشی
میمسیس
یادآوری
هنر تخیلی
افلاطون
حمید رضا
بسحاق
boshagh.hr@gmail.com
1
دکتراى فلسفه، مدرس دانشگاه هنر و تهران
LEAD_AUTHOR
منابع فارسی
1
افلاطون(۱۳۵۷)، دوره ی کامل آثار، جلد چهارم، جمهوری، ترجمه محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران.
2
افلاطون(۱۳۷۴)، جمهوری، ترجمه فواد روحانی، چاپ ششم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
3
تاتارکیویچ،ووادیسواف (۱۳۹۲)، تاریخ زیباشناسی، ترجمه سید جواد فندرسکی، نشر علم، تهران.
4
کاپلستون، فردریک چارلز(۱۳۸۸)، تاریخ فلسفه، جلد اول یونان و روم، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، چاپ هفتم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
5
گمپرتس،تئودور(۱۳۷۵)،متفکران یونانی، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد دوم، انتشارات خوارزمی، تهران.
6
وارنر، رکس(۱۳۸۷)، دانشنامه اساطیر جهان، زیر نظر ابوالقاسم اسماعیلپور، نشر اسطوره، تهران.
7
منابع لاتین
8
Adam,O(1920), The Republic of plato, Cambridg University Press.
9
Blackburn, Simon (1994), Dictionary of philosophy, Oxford University Press.
10
Bosanquet, Bernard (2002), A History of Aesthetic, Rutledge.
11
Cornford, F. M (1967), The Republic of Plato, Thirty-fourth Edition, Oxford University Press.
12
Field,G.C(1951),The Philosophy of Plato, Oxford University Press.
13
Goodrich R. A (1982), “Plato on poetry and painting”
14
The British Journal of Aesthetics, Volume 22, Issue 2, pp.126–137.
15
Grube, G. M. A (1958), Plato’s Thought, Beacon Press.
16
Keuls, Eva c (1974), “Plato on painting”, The American Journal of Philology, The Johns Hopkins University Press, pp.100-127.
17
Keuls, Eva C (1978), Plato and Greek painting, Publication Leiden, Brill, 1978.
18
Petraki, Zacharoula (2015), “Painting, Ethics, and Ontology in Plato’s Republic 5”, CHS Research Bulletin 3, no. 2.
19
Petraki, Zacharoula(2013) ,The philosophical paintings of the Republic. Synthesis.vol.20,p.71-94.
20
Plato(2010), Dialogues of Plato: Translated Into English, with Analyses and Introduction, Benjamin Jowett, Cambridge University Press.
21
Porter, I. James (2010), The Origins of Aesthetics Thought in Ancient Greece, Cambridg University Press.
22
Sahakian, william. S (1967), History of philosophy, Barnes & Noble books.
23
Stockhammer, Morris (1965), Plato dictionary, Littlefield, Adams & Co.
24
Tatarkiewicz,Waldyslaw (1980), A history of six ideas: an essay in Aesthetics PWN-Polish Scientific Publishers-Warszawa.
25
ORIGINAL_ARTICLE
چالش تجربه زیبائی شناختی در بستر سوبژکتیویته دکارتی (نوع مقاله: پژوهشی)
سوبژکتیویته منتج از کوجیتوی دکارت، بر بستر رخدادهای متنوعی از جمله هنر اومانیستی رنسانس شکل گرفت، این تحول اندیشه ای بدیع و نگرشی شامل عرصه های مختلف فلسفی است. ازمنظر دکارت زیبایی سوبژکتیو است و هر چیزی که سلیقه یا حساسیت ذهنی ما را ارضاء کند، زیبا است؛ این رویکرد پس از دکارت نیز تداوم می یابد و با محوریت یابی ذوق در پنداشت امرزیبا، در آرای متفکرانی همچون: برک، هیوم وکانت بارور می گردد. در این پژوهش با تکیه برماهیت سوبژکتیو تجربه زیباشناسی، بر ساحت انفسی تجربه تاکید می گردد واز این طریق بحث را ازچالش های حاکم بر داوری زیبا شناختی، که عمدتا مبتنی بر لحاظ عناصر عینی و ابژکتیو در قضاوت زیباشناختی است، متوجه ساحت انفسی تجربه و درنهایت محوریت فرد در صدور این داوری ها گرداند. پرسش اصلی این پژوهش در راستای چالشی است که بر ماهیت سوبژکتیویته بر بستر زیبایی شناسی رخ می دهد؛ اینکه چگونه سوبژکتیویته دکارت در دوران معاصر مورد نقد واقع شده است، نقدهایی که منجر به تغیرات مهمی در تفکر و هنر گردیده است. چالش سوبژکتیویته دکارت، زمینه را برای چالش بزررگ سوبژکتیویته در عصر حاضر و محوریت یابی فرد به جای انسان کلی، فراهم می گرداند. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی است که درآن نگارنده به روش مطالعه اسنادی اطلاعات را گردآوری کرده است.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241847_33bf262b561e9bdf687e32b109bae859.pdf
2019-05-22
15
24
10.22034/ra.2019.241847
زیباشناسی
تجربه زیباشناختی
سوبژکتیویسم
اومانیسم
دکارت
محمد
شکری
m_shokry@iau-tnb.ac.ir
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
مهدى
خانکه
mehdikhanke@yahoo.com
2
دانشجوى دکتراى تخصصى، رشته فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران شمال.
AUTHOR
احمدی،بابک(1377)، معمای مدرنیته،تهران:نشر مرکز.
1
احمدی، بابک(1392)، حقیقت و زیبایی،تهران:نشرمرکز.
2
ارسطو،(8531)، فن شعر، ترجمه عبدالحسین زرین کوب، تهران، انتشارات امیرکبیر.
3
افلاطون(1361)، پنج رساله، ترجمه محمودصناعی،تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4
بووی، اندرو،(1385)،زیباییشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، فریبرز مجیدی،تهران:فرهنگستان هنر.
5
تونی،دیویس(1378)،اومانیسم،ترجمه عباس مخبری،تهران:نشر مرکز.
6
جنسن، ه.و،(1388)، تاریخ هنر جنسن، مترجم: فرزان سجودی و همکاران،تهران: انتشارات فرهنگسرای میردشتی.
7
دکارت، رنه (1384)، تأملات در فلسفه اولی،ترجمه دکتر احمد احمدی،تهران: انتشارات سمت.
8
دکارت، رنه(1731)، اصول فلسفه، ترجمه منوچهر صانعی، تهران، الهدی.
9
دکارت، رنه(1385)،گفتار در روش،ترجمه: محمد علی فروغی،تهران:نشر مهر دامون.
10
شالومو،ژان لوک( 1385)، نگره های هنر،ترجمه حبیب اله آیت الهی،تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
11
کاپلستون، فردریک(1380)، فلسفه غرب،ترجمه: غلامرضا اعوانی، جلد 4،تهران: نشر سروش.
12
کاپلستون،فردریک(1392)،تاریخ فلسفه،ج8، بهالدین خرمشاهی،تهران: نشر سروش.
13
کاپلستون، فردریک،(1393)، ترجمه ابراهیم دادجو،تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
14
گات، بریس و دومینیک مک آیرولوپس(1386)،دانشنامه ی زیبایی شناسی، گروه مترجمان،تهران،فرهنگستان هنر.
15
مقالات
16
بهشتی،محمدرضا(1385)،«سرآغازهای سوبژکتیویسم در فلسفه و هنر»،مجله فلسفه دانشگاه تهران، بهار و تابستان 85.
17
پازوکی، شهرام(1379)، «دکارت و مدرنیته»، فصلنامه فلسفه، سال اول، ش 1.
18
رحمتی،حسینعلی(1388)،«دکارت و نردبان معکوس،همسخنی های فلسفه دکارت و اومانیسم رنسانس»، فصلنامه ی علمی- پژوهشی دانشگاه قم،سال یازدهم،شماره اول.
19
منابع لاتین
20
Burke,E.(1990),A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublim and Beautiful,ed.J.T.Boulton,Lodon.
21
Burnet John.( 1962 ),Platos Theory Of Art,Vol. 1,New York: Cambridge: The University Press.
22
Bernstein,Richard J,(1992), The New Constellation: The Ethical-Political Horizons of Modernity/Postmodernity ,Cambridge, Massachustte,MIT Press.
23
Carr, David, (1999), The Paradox of Subjectivity, New York Oxford: Oxford University Press.
24
Cottingham,J,R. Stoothof and D.Murdoch.(CSM).(1993).The phicopical Writings of Descartes,Cambridge.
25
Hume,D.(1985)”Of the Standard of Taste,”Essays Moral,Political and Literary,ed.E.Miller,Indianapolis:Libert Classics .
26
Inwood, M. J, (1999), A Heidegger Dictionary (Blackwell Philosopher Dictionaries),Oxford: Blackwell.
27
kant,Immanuel.(1997),Critique of pure Reason:Cambridge University.
28
Panolsky,E.(1924) Perspective als symbolische form vortrage der Bibllothek Warburg.
29
Reese, Wiliam L.(1980). Dictionary of Philosophy and Religion .Pennsylvania State University:Humanity Books.
30
- Wilson,Margaret D.(1969).Descartes.New York:Meridian
31
Whitehead, Alfred North,( 1967), Adventures of Ideas,New York: The Free Press.
32
منابع تصویری
33
جنسن، ه.و(1388)، تاریخ هنر جنسن،مترجم: فرزان سجودی و همکاران،تهران: انتشارات فرهنگسرای میردشتی.
34
ORIGINAL_ARTICLE
برگرفتگیهای نقاشی معاصر ایران از یک نگاره بهزاد (گریز یوسف از زلیخا)(نوع مقاله: پژوهشی)
بررسی روابط میان متن ها که از دیر باز توجه محققان را به خود جلب کرده بود در قرن بیستم به شکل نظام مند و جدی در قالب نظریه بینامتنیت توسط کریستوا و بارت مطرح و نظریه پردازی شد. ژنت با بهرهگیری از نظرات کریستوا انواع روابط میان متن ها را با عنوان ترامتنیت نامگذاری و آن را به پنج گونه تقسیم کرد که بیش متنیت یکی از آنهاست. مقالة حاضر در دو بخش مباحث نظری و نقد عملی، نخست به بررسی و شرح روابط بیشمتنی از منظر ژرار ژنت و گونهشناسی این روابط متنی میپردازد. و سپس در بخش دوم سه نقاشی از آثار نقاشان معاصر ایران با رویکرد بیشمتنیت تحلیل میشوند. علت انتخاب این سه نقاشی توجه و برگرفتگی آنها از یک نگاره بهزاد به عنوان پیش متنی واحد بود که زمینه لازم برای بحث و تحلیل بیشمتنی را فراهم میآورد. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی داده های برآمده از مطالعة کتابخانه ای درباره بیش متنیت، و مشاهده آثار، از مفاهیم مورد توجه در بررسی و مطالعه نقاشی معاصر ایران بهره خواهد گرفت. تحلیل این آثار تلاشی به منظور رمزگشایی از آنها و یافتن الگوی مناسب برای توصیف، نقد و تحلیل هنر معاصر ایران و ارتباط آن با هنر سنتی گذشته است.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241845_7e7387e916fc1c9ae8ab0624eb75d5c7.pdf
2019-05-22
27
35
10.22034/ra.2019.241845
بیشمتنیت
گونه شناسی
پارودی
نقاشی معاصر ایران
نگاره گریز یوسف از زلیخا
منیژه
کنگرانی
mkangarani@gmail.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی/دانشکده هنر و معماری، تهران مرکز
AUTHOR
بهمن
نامور مطلق
bnmotlagh@yahoo.fr
2
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمد علی
خبری
mkangaran@gmail.com
3
عضو هیأت علمى پژوهشکده فرهنگ جهاد دانشگاهى
AUTHOR
محمدرضا
شریف زاده
moh.sharifazade@iauctb.ac.ir
4
دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
منابع فارسی
1
آلن ،گراهام(1380)، «بینامتنیت»، پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز
2
بهزاد در خاطر و خیال نقاشان(1382)،کتاب مجموعه آثار، تهران ، انتشارات فرهنگستان هنر
3
شعیری، حمیدرضا(1385)، مجموعه مقالات دومین هم اندیشی نشانه شناسی هنر، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
4
کنگرانی،منیژه(1388)، فرایند بیش متنیت در نقاشی،نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، دوفصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه هنر،پاییز و زمستان 1388.سال دوم شماره 4.صص 19-34
5
لوسی اسمیت، ادوارد، (1383)، «عکاسی به مثابه هنر یا...»، ترجمة هلیا دارابی، هفته نامه تندیس. شماره 37
6
مجموعه مقالات همایش کمالالدین بهزاد(1383)، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
7
نامور مطلق، بهمن(1391)،گونهشناسی بیشمتنی، فصلنامه پژوهش های ادبی، سال 9 شماره 38
8
-------- (1390)، درآمدی بر بینامتنیت، نظریه ها و رویکردها، تهران، سخن، چاپ اول.
9
--------(1395)، بینامتنیت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم(نظریهها و کاربردها)،تهران، سخن، چاپ اول.
10
--------(1386)، ترامتنیت مطالعۀ روابط یک متن با دیگر متن ها، پژوهشنامه علوم انسانی: شماره56،صص83-99.
11
منابع لاتین
12
BAHARI.EBADDOLLAH,( 1997 ).BEHZAD.LONDON.VictoriaHouse. Velchmean.John. (2001) Art after Appropration Essay on Art in the 1990s, publishing license onder the G+A Arts International.
13
Genette, G. (1997). Palimpsests. Lincoln: University of Nebraska Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
خط مشکّل (تحول و تطور فرم ومفاهیم آن)(نوع مقاله: پژوهشی)
این مقاله با این فرضیه شروع شد که تحریم مذهبی و کلامی تصویر پیکره ای در صدر اسلام، خطاطان و خوشنویسان را به مشکّل سازی حروف رهنمود کرد و با انتقال مفاهیم و وجوه ارتباطی آن، ارزش های بصری والایی به خوشنویسی بخشید. خطاطان و خوشنویسان در ابداع خطوط مشکّل و با توجه به مواریث مذهبی و فرهنگی به افق های وسیعی از هنرتجسمی دست یافتند و حروف را من حیث حروف و نیز فرم های آن راه مشکّل سازی کردند. آنها انواع مشکّل ها را پدید آوردند و در این پدیداری از انواع قلم ها چون کوفی و نسخ و ثلث و رقاع و تعلیق گرفته تا نستعلیق و شکسته نستعلیق و غیره بهره گرفتند. مهمترین دستاورد آنها در مشکّل سازی بهره گیری از نمادهای انسانی و جانوری و گیاهی از برای تفسیر و توجیه بعضی از مفاهیم قرآنی و فرهنگ اسلامی بود. خط معرفت تصویرالفاظ شد؛ الفاظی که خود به تصویری جاندار و پرمفهوم بدل گشت و این شاخه از هنر اسلامی را در حد فاصل نوشتار و تصویر قرار داد. در این مقاله ارتباط نهادی خط و تصویر با بهره گیری از سه فرآیند وصف(چیستی) ارزیابی(چگونگی) و نقادی علمی در بوته بحث و فحص قرار گرفت.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241842_7831135bdb04ec7d3b0b33739b2a3a48.pdf
2019-05-22
37
46
10.22034/ra.2019.241842
مشکّل سازی
قلم گلزار
قلم غبار
مشکّل سازی انسانی
مشکّل سازی جانوری
مشکّل سازی گیاهی
یعقوب
آژند
yazhand@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا
LEAD_AUTHOR
لیلا
خسروی
yazhan@ut.ac.ir
2
دانش آموخته کارشناسى ارشد، رشته گرافیک، دانشکده هنرهاى تجسمى، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
افضل طوسی، عفت السادات(۱۳۸۸)، از خوشنویسی تا تایپوگرافی، هیرمند، تهران
1
ایمانی، علی(۱۳۸۵)، سیر خط کوفی در ایران، زوار، تهران.
2
بامبرو، فیلیپ(۱۳۹۰)، گنجینه اسلام، ترجمه مسعود گلزاری و مهدخت وزیری پور، نشر کتابدار، تهران.
3
بیانی، مهدی(۱۳۵۸)، احوال و آثار خوشنویسان، جلد ۱و۳، دانشگاه تهران، تهران.
4
حافظ شیرازی(۱۳۶۳)، دیوان، تصحیح پرویز ناتل خانلری، خوارزمی، تهران.
5
حصوری، علی(۱۳۸۱)، مبانی طراحی سنتی ایران، چشمه، تهران.
6
خلیلی، ناصر و دیوید الکساندر(۱۳۸۷)، ابزار و آلات جنگ، ترجمه غلامحسین علی مازندرانی، کارنگ، تهران.
7
___و ارنست گروبه(۱۳۸۴)، سفال اسلامی، ترجمه فرناز حایری، کارنگ، تهران.
8
___و نبیل صفوت(۱۳۷۹)، قلم هنر، ترجمه پیام بهتاش، کارنگ، تهران.
9
داماس، ژاک(1363)، هنرخطاطی درترکیه، ترجمه بهروزگلپایگانی، یساولی، تهران.
10
دهخدا، علی اکبر(۱۳۷۳)، لغت نامه، ماده طغرا، دانشگاه تهران، تهران.
11
رسم الخط(1363)، انتشارات یساولی، تهران.
12
زین الدین المصرف (1391ق.)، بدایع الخط العربی، بی نا، بغداد.
13
سحاب، عباس(۱۳۸۱)، اطلس چهارده قرن هنر اسلامی، جلد ۲، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی، تهران.
14
سمسار، محمد حسن(۱۳۷۹)، کاخ گلستان، نشر زرین و سیمین، تهران.
15
شاه قاسم انوار(۱۳۳۷)، دیوان، چاپ سعید نفیسی، بی نا، تهران.
16
شفیعی کدکنی، محمدرضا(6831)، قلندریه در تاریخ،سخن، تهران.
17
شوالیه ژان و آلن گربران(۱۳۸۵)، فرهنگ نمادها، ۵ جلد، ترجمه سودابه فضائلی، جیحون، تهران.
18
شیمل، آنماری(1383)، خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، ترجمه اسدالله آزاد، آستانقدس رضوی، مشهد.
19
____(۱۳۷۹)، «شعر و خوشنویسی»، اوجهای درخشان هنر اسلامی، ترجمه پاکباز و ریاحی، آگه، تهران.
20
فضایلی، حبیب اله (1362)، اطلس خط، مشعل، اصفهان
21
____(1384)، تعلیم خط، سروش، تهران.
22
قاضی احمدقمی(۱۳۵۲)، گلستان هنر، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
23
قائم مقامی، جهانگیر(۱۳۵۰)، مقدمه ای برشناخت اسناد، انجمن آثار ملی، تهران.
24
قلیچ خانی، حمیدرضا(۱۳۸۸)، فرهنگ واژگان و اصلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، روزنه، تهران.
25
محمد،جاجرمی(۱۳۵۰)، مونس الاحرار، جلد ۲، به کوشش میرصالح طبیبی، بی نا، تهران.
26
مینورسکی، ولادیمیر(۱۳۳۴)، تذکره الملکوک، ترجمه مسعود رجب نیا، امیرکبیر، تهران.
27
هراتی، محمدمهدی(۱۳۶۷)، تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی، دانشگاه الزهرا، تهران.
28
یوسفی، غلامحسین(۱۳۸۴)، خوشنویسی در دانشنامه ایرانیکا، امیرکبیر، تهران.
29
منبع انگلیسی
30
Khatibli, A. and Sijelmassi,M., (1976), The splendor of Islamic calligraphy, Thames and Hudson, London
31
Rice, D.S, (1988), The wade cup in The Cleveland Museum Of Art, Mazda Pub., USA
32
Roby .J., (1999), Qajar Portrait, Tauris Pub., London
33
Rogers, J.M., (2010), Arts of Islam, Thames and Hudson, London
34
ORIGINAL_ARTICLE
بازتاب مهرپرستی در نقوش سفالهای نیشابور در دوره سامانیان(نوع مقاله: پژوهشی)
سفالینهها، دستساختههایی هستند که نقوش شان رازهایی از گذشتگان به همراه دارند. ظروف سفالین، همواره وسیلهای مناسب جهت بیان تخیلات، اعتقادات و آیینهای مردم زمان خود با استفاده از نقاشی و پرداخت نقوش بودهاند. در این میان سفالینههای نیشابور در دوره سامانیان از جایگاه ویژهای برخوردارند. این سفالینهها به نوعی حلقه رابط میان دو دوره از مهمترین دورههای تاریخ هنر ایران، یعنی هنر قبل و پس از اسلام، هستند و در برگیرنده نقوش و تصاویر نمادینی که با آیین و رسوم ادیان پیش از اسلام در ایران ارتباط تنگاتنگ دارند. برخی از نقوش این سفالینهها واجد مضامینی مأخوذ از آیین مهرپرستی است؛ مهرپرستی یکی از مذاهب آیینی مورد توجه و مطرح در ایران طی قرون متمادی پیش از ظهور اسلام است و در دوره اسلامی ایران نیز به صورتی دیگر تداوم یافته است. در این مقاله، که از جمله پژوهش های کیفی است، به بررسی تأثیرات این آیین کهن ایرانی بر نقوش سفالهای نیشابور در دوره سامانیان اشاره میشود. این تأثیرات در برخی از این نقوش به صورت مستقیم و در برخی به صورت رمزی و در پوشش نمادهای برگرفته از آیین مهرپرستی مشهود است. گفتار حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی عهدهدار بررسی این تأثیرات است.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241844_1329c9cfa1cffc3811a3d88d02161d75.pdf
2019-05-22
47
57
10.22034/ra.2019.241844
مهرپرستی
نقش
سفال نیشابور
دوره سامانیان
بنفشه
میرزائى
banafsheh_mirzaee@yahoo.com
1
دانشجوى دکتراى فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال
AUTHOR
علی
مرادخانی
dr.moradkhani@yahoo.com
2
دانشیار و عضو هیأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
منابع فارسی
1
آموزگار، ژاله(1388)، تاریخ اساطیری ایران. تهران: انتشارات سمت.
2
اتینگهاوزن، شراتو، بمباچی(1376)، هنر سامانی و غزنوی. ترجمه یعقوب آژند. تهران: انتشارات مولی.
3
انجیل به روایت متی
4
اوشیدری، جهانگیر(1371)، دانشنامه مزدیسنا. تهران: نشر مرکز.
5
بختورتاش، نصرالله(۱۳۸۶)، نشان راز آمیز. تهران: آرتامیس.
6
بهار، مهرداد(1377)، از اسطوره تا تاریخ. گردآورنده و ویراستار: ابوالقاسم اسماعیل پور. تهران: نشر چشمه.
7
بهار، مهرداد، شمیسا، سیروس(1388)، نگاهی به تاریخ اساطیر ایران باستان. تهران: نشر علم.
8
پاکباز، روئین(1378)، دایره المعارف هنر: نقاشی، پیکره سازی و هنرگرافیک. تهران: فرهنگ معاصر.
9
پوپ، آرتور ابهام(1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز. ترجمه: نجف دریا بندری و دیگران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
10
پوپ، آرتور اپهام(1380)، شاهکارهای هنر ایران. ترجمه: پرویز ناتل خانلری. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
11
پورداوود، ابراهیم(۱۳۷۷)، یشتها ج ا و ۲. تهران: انتشارات اساطیر.
12
جایز، گروترود(1370)، سمبول ها(کتاب اول : جانوران)، ترجمه و تالیف: محمد رضا بقاپور. تهران: ناشر: مترجم.
13
جعفریان، رسول(1393)، تاریخ ایران از آغاز اسلام تا پایان صفویان. تهران: نشر علم.
14
دادگی، فرنبغ(1380)، بندهش. به گزارش مهرداد بهار. تهران: انتشارات توس.
15
دادور، ابوالقاسم، برازنده، مهتاب(1392)، هم بودی دین و هنر در ایران باستان. تهران: نشر گستره.
16
دوستخواه، جلیل(1383)، اوستا، مهر یشت. تهران انتشارات مروارید.
17
رضی،هاشم(1359)،آئین مهر(میترائیسم).تهران: انتشارات فروهر.
18
رضی، هاشم(a1381)، آیین مهر(پژوهش هایی در آیین رازآمیز میترایی در شرق و غرب)، جلد اول. تهران: انتشارات بهجت.
19
رضی، هاشم(b1381)، دانشنامه ایران باستان(عصراوستایی تا پایان دوره ساسانیان)، جلد سوم. تهران: انتشارات سخن.
20
زنر، آر، سی(۱۳۷۴)، زروان(معمای زرتشتی گری). ترجمه: تیمور قادری. تهران: انتشارات فکر روز.
21
صفا، ذبیح الله(1386)، تاریخ ادبیات ایران. تهران: انتشارات ققنوس.
22
صمدی، مهرانگیز(1367)، ماه در ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
23
قوچانی، عبدالله(1364)، کتیبههای سفال نیشابور. تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
24
کوپر، جین(1380)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی ،ترجمه: ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
25
کومن، فرانس(۱۳۸۳)، آیین پر رمز و راز میترایی. ترجمه: هاشم رضی. تهران: انتشارات بهجت.
26
گریمال، پیر(1367)، فرهنگ اساطیر یونان و روم. ترجمه: احمد بهمنش. تهران: دانشگاه تهران.
27
گیرشمن، رومن(1335)، ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه: محمد معین، تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب
28
گیمن، دوشن(1385)، دین ایران باستان. ترجمه: رؤیا منجم. تهران: نشر علم.
29
مقدم، محمد(1388)، جستاری درباره مهر و ناهید. تهران: انتشارات هیرمند.
30
نیبرگ، هنریک ساموئل(1383)، دینهای ایران باستان، ترجمه سیفالدین نجمآبادی. کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.
31
هروی، جواد(1380)، تاریخ سامانیان(عصر طلایی ایران بعد از اسلام). تهران: امیرکبیر.
32
هینلز، جان راسل(1383)، شناخت اساطیر ایران. ترجمه و تألیف باجلان فرخی. تهران: انتشارات اساطیر.
33
ورمازرن، مارتین(1387)، آئین میترا. ترجمه: بزرگ نادرزاد. تهران: نشر چشمه.
34
وکیلی، شروین(1395)، اسطورهشناسی ایزدان ایرانی. تهران: نشر شورآفرین.
35
ویل، ارنست(1385)، خاستگاه و سرشت دین میترا. (دین مهر در جهان باستان). مجموعه گزارش های دومین کنگره بین المللی مهرشناسی. ترجمه: مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات توس
36
یاحقی، محمدجعفر(1375)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: انتشارات سروش.
37
مقالات
38
حاتم، غلامعلی(1374)، نقش و نماد در سفالینه های کهن ایران، فصل نامه هنر، شماره ۲۸، صص 378 ـ 335.
39
گلشنی، فرناز، رادمنش، عطامحمد و تدین نجف آبادی، مهدی(1395)، تأثیر باورهای میترائی بر تاریخ بلعمی. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. شماره 44، صص190 ـ 167.
40
منابع لاتین
41
Boyce, Mary. (2001). Mithra the King and Varuna the Master, Philologica et Linguistica. Historia, Pluralitas, Universitas Festschrift für Helmut Humbach zum 80. eds., M. Schmidt and W. Bisang (Trier: WWT), pp. 239-57.
42
Deman, A.(2011). Mithras and Christ: some iconographical similarities, in, Hinnells, John R., (ed.), Mithraic studies,
43
Vol. 2, Manchester University Press. pp. 507-17.
44
Hubert, Henri, Mauss, Marcel.(1981). Sacrifice: its nature
45
and function, reprint, University of Chicago Press
46
Grube, Emst (1994), Cobalt and Lustre: The First Centuries of Islamic Pottery (The Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art V. IX). Oxford University Press.
47
Golan, A.(1991). Myth and Symbol: Symbolism in Prehistoric Religions, Publisher: Jerusalem.
48
Malandra, William.(2011). An introduction to ancient Iranian religion: Readings from the Avesta and the Achaemenid Inscriptions. Minneapolis, University of Minnesota Press.
49
Zwirn, S.(1989). The Intention of Biographical Narration on Mithraic Cult Images, Word and
50
Image 5, A Journal of Verbal/Visual Enquiry, pp. 2-1
51
منابع تصاویر
52
قایینی، فرزانه(1383)، موزه آبگینه و سفالینه های ایران. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
53
قوچانی، عبدالله(1364)، کتیبه های سفال نیشابور. تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
54
کامبخش فرد، سیف الله(1383)، سفال و سفالگری در ایران از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر. تهران: انتشارات ققنوس.
55
همپارتیان، مهرداد و خزائی، محمد(1384)، نقوش انسانی بر سفالینه های نیشابور. مطالعات هنر اسلامی، شماره 3. صص60 ـ 39.
56
ORIGINAL_ARTICLE
از مستند اجتماعی تا مستند شهری (بررسی تطبیقی بین آثار چند عکاس اروپایی که از ایران نیمه قرن 19 تا نیمه قرن20 عکاسی کرده اند)(نوع مقاله: پژوهشی)
در این مقاله، گرایش«عکاسان مستند اجتماعی» با ملیت های مختلف اروپایی(روسیه، انگلستان، هلند، آلمان و ...) در بازه زمانی نیمة قرن 19 تا نیمة قرن20 با رویکردی بسترگرایانه به منظور تحلیل نگرش عکاسان مزبور که در پرشیا(ایران کنونی)عکاسی کرده اند، دستمایه تحقیق و بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، به دست آوردن«نگرش» هرکدام از عکاسان مزبور در محدودة زمانی مورد نظر و همچنین تعیین تفاوت ها و تشابهات آنان در نگرش های بازیابی شده بوده است. در مورد هر عکاسی ابتدا زندگی نامه کاری او آورده و سپس به تحلیل نگرش وی پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نگرش عکاسان منتخب که ماحصل کار آنان است در تولید و مصرف هم خوانی ندارند. عکاسان مورد بررسی بر سوژه های انسانی خویش در سرزمین ایران اعمال قدرت و سلطه گری داشته اند. داعیه اصلاح طلبی که وجه بارز و مشخص عکس های مستند اجتماعی قلمداد می شود فقط در رویه و سطح ظاهری آثار نمود دارد و به فرجام عملی نرسیده است و عمدتاً جلوه های جستجوگری وجهان گردی در کارهایشان بارز و شاخص می باشد. کارکردِ اسنادی و بایگانی که سرنوشت محتوم عکس های آرشیو شده در بایگانی هاست، از خلال آثار آنها قابل دریافت است. سویة چرخش از عکاسی«مستند اجتماعی» به سمت عکاسی«مستند شهری» وجه تمایز مشخص دیگری است که این تحقیق آن را هویدا و آشکار می کند.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241843_ca8e0b409a0a5eff0d654c7b0d7acc5f.pdf
2019-05-22
59
76
10.22034/ra.2019.241843
عکاسی مستند اجتماعی
پرشیا(ایران)
آلبرت هوتس
الکساندر ایاس
جورج استیونس
لارنس لاکهارت
فریا استارک
اینگه مورات
محمد
ستاری
sattari@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده هنرهاى تجسمى، پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ادیسون، پیتر(2003)، سفری به ایران(مجموعه عکس های جورج استیونس 1905 تا 1915)، سازمان میراث فرهنگی، تهران.
1
حمیدیان، تورج، توکلی، شهریار(1392)، فرهنگ عکاسان جهان، حرفه – هنرمند، تهران.
2
چگینی، علیرضا(1385)، فرهنگنامه تطبیقی نام های قدیم و جدید مکان های جغرافیایی ایران و نواحی مجاور، چاپ دوم، بنیاد پژوهش های اسلامی، مشهد.
3
ستاری، محمد(1377)، سیر تحول عکاسی(بخش اول تحت عنوان عکاسی در ایران)، سمت، تهران.
4
سکولا، آلن(1388)، بایگانی وتن، ترجمه مهران مهاجر، نشر آگه،تهران.
5
کلارک، گراهام(1393)، عکس، ترجمه حسن خوبدل و زیبا مغربی، نشر شورآفرین، تهران.
6
لاگریج، اشلی(1391)، درآمدی بر نظریه های عکاسی، ترجمه حسن خوبدل، نشر شورآفرین، تهران.
7
ولز، لیز(1390)، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمه مهران مهاجر و دیگران، مینوی خرد، تهران.
8
کتاب های لاتین
9
Bamberg, James and Melville , Charles(2002). Images of Persia(Photograph by Laurence Lockhard 1920s-1950),The Centure of Middle Eastern and Islamic Studies, university of Cambridge, Cambridge, U. K.
10
Faber, Monka and Nafisi, Azar (2009). Inge Morat: IRAN, steadi , Gotingen, Germany.
11
Ruthven, Malise(1994). Freya Stark in persia, Garnet publishing , Reading , U.K.
12
Vuurman, Corien and Martens, Theo(1995). Perzie En Hots,Legatum warnerianum Bibliotheek derRijksuniversitieit ,Leiden.
13
Tchalenko, John(2006). Images from the End Game (Persia through a Russian Lens 1901- 1914), SAQI,London, U.K.
14
مجله لاتین
15
Vuurman, Corien (2013). “ordinary pictorial Delights from Leiden Library collections”, in: History of photography , Vol 37, No 1, February, pp 32- 47.
16
رساله
17
جابری، شایان (1394)، بررسی تحلیلی و تطبیقی نگرش عکاسان شاخص مستند اجتماعی در امریکا، انگلستان و...، رساله کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر به راهنمایی دکتر محسن مرآتی و مشاورت دکتر محمد خدادادی مترجم زاده،(برای دسته بندی ویژگی های شاخص عکاسان مستند اجتماعی از این رساله الهام گرفته بسیار سود جسته ام و درجای جای این مقاله بهره ها برده ام).
18
عراقچیان، مهدی(1388)، بررسی تفاوت دیدگاه عکاسان ایرانی و اروپایی در عکس برداری از ایران دوره قاجار، رساله کارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا به راهنمایی دکتر محمد ستاری.
19
اینترنت:
20
ویکی پدیای فارسی، تاریخ دسترسی در11/8/2015
21
https: //Socrates.leidenuniv.nl:443
22
تاریخ دسترسی در 3/9/2008
23
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه چگونگی اقتباس انیمیشن های کوتاه کمپانی «تانت میو» از اشعار سورئالیستی فرانسه .......(نوع مقاله: پژوهشی)
اقتباس از امر ادبی(شعر) به امر فیلمیک(انیمیشن)از دغدغه های این پژوهش می باشد. هدف از این تحقیق، شناسایی مفهوم شعر و بررسی جنبش شعر سورئالیسم و چهار شاعر مطرح آن در اوایل قرن بیستم فرانسه برای تحلیل چگونگی انتقال کلمات و تعابیر ادبی آنها در شکل تصویری آثار کمپانی «تانت میو» است. بررسی امر اقتباس در گذرگاه سینما و مؤلفه های کاربردی آن جهت درک بهتر موضوع و همچنین نقش کارگردان در این مسیر از اصلی ترین موارد مطرح شده می باشند. بر طبق فرض اولیه، انیمیشن رسانه ای ارجح برای بازنمایی شعر است که دلیل آن قدرت خیال در خلق روایت هایی است که پیش از آن در شعر با زبانی فراتر از معنی معمول واژگان به زبان آمده است. در این پژوهش با تحقیق کتابخانه ای و دریافت چهار فصل از مجموعه انیمیشن های ۱۳ قسمتی کمپانی مذکور از تهیه کننده فرانسوی آن و همچنین ترجمه اشعار و مصاحبه ها از زبان فرانسه به فارسی توسط پژوهشگران، سعی شده است که رابطه ای میان انیمیشن و شعر برقرار کرده و به تحلیل آثار مربوطه پرداخته شود. نتایج به دست آمده، نمایش خصوصیات منحصر به فرد انیمیشن و روند اقتباس بین دو رسانه است که در نهایت به ما تصویری واضح تر از چگونگی اجرای موفق این روند می دهد.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241846_3c743e2399be0ccff7a01a319a7bcfcf.pdf
2019-05-22
77
92
10.22034/ra.2019.241846
انیمیشن کوتاه
سورئالیسم
اقتباس
شعر
تانت میو
روبردسنوس
گیوم آپولینر
ژاک پر ور
پل الوار
فرزاد
معافی غفاری
moafi@soore.ac.ir
1
عضو هیأت علمى دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
هومن
هاشمی زاده
hooman.hmzd@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسى ارشد، رشته تصویر متحرک، دانشگاه سوره، تهران، ایران.
AUTHOR
منابع فارسی
1
آندرو، دادلی(۱۹۷۶)، تئوری های اساسی فیلم. ترجمه مسعود مدنی(۱۳۹۷)، تهران: انتشارات تابان خرد.
2
پژمان، عباس(۱۳۹۰)، کودکی ژاک پره ور. تهران: انتشارات کتاب پارسه.
3
تعمیدی، زهرا(۱۳۸۹)، سایه ی سرمست گزیده شعرهای روبر دسنوس. تهران: انتشارات کتاب خورشید.
4
رئیس دانا، مریم(۱۳۸۷)، زمان گمشده. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
5
سابورو، فردریک (6002). اقتباس در سینما. ترجمه عظیم جابری (5931). تهران: انتشارات افراز
6
سالیزبوری، مارک(۱۹۹۵)، برتون به روایت برتون ترجمه بیژن اشتری(۱۳۷۹)، تهران: انتشارات الست فردا.
7
سیدحسینی، رضا(۱۳۸۷)، مکتب های ادبی، ج ۲. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
8
شاملو، احمد(۱۳۹۱)، دفتر یکم: شعرها. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
9
شفیعی کدکنی، محمدرضا(۱۳۸۷)، ادوار شعر فارسی تهران: انتشارات سخن.
10
عسکری خانقاه، اصغر(۱۳۸۹)، پاریس در شب گزیده شعرهای ژاک پرور. تهران: انتشارات کتاب خورشید.
11
کریمی، سهراب(۱۳۹۶)، عشق من با من سخن بگو.تهران: انتشارات مانیا هنر.
12
هنرمندی، حسن(۱۳۵۰). بنیاد شعر نو در فرانسه. تهران: کتابفروشی زوار تهران شاه آباد.
13
هوکس، اد(۲۰۰۳). بازیگری برای انیماتورها. ترجمه فرناز خوشبخت، باقر بهرام و مریم تقی بیگی(۱۳۹۳). تهران: انتشارات سوره مهر
14
مقاله
15
براتی، مرتضی؛ امامی، نصرالله(۱۳۹۳). مفهوم شناسی شعر و مصداقهای آن. مقاله۷، دوره۳، تابستان۱۳۹۳،پژوهش نامه نقد ادبی و بلاغت، صفحه 103-122.
16
منابع لاتین
17
Canfield Reisman, Rosemary (2012). Critical Survey of Poetry, Salem Press, Massachusetts.
18
Collington, Mark (2016). Animation In Context, Blumsburry, London.
19
Guillaume Apollinaire (2017). Alcools, Le Livre de Poche, Paris.
20
Leuwers, Daniel (2017). Poètes français des XIXe et XXe siècles, Le Livre de Poche, Paris.
21
Thierry Magnier (2017). En Sortant De l’École, Tant Mieux Prod, Paris.
22
وبگاه ها
23
امینی نجفی، علی(۲۰۰۶)، سفر دادائیسم به دور دنیا.
24
http://www.bbc.com/persian/arts/story/2006/04/060315 waa_dada.shtml
25
روژه آلر(۲۰۱۵)، پویانماییِ اقتباسی«پیامبر»براساس کتاب جبران خلیل جبران.
26
https://fa.euronews.com/2015/06/17/animation-industry-and-festival-fans-flock-to-annecy Maury, Delphine (2014). En sortant de l’école.
27
https://www.kisskissbankbank.com/fr/projects/en-sortant-de-l-ecole/tabs/description Tantmieuxprod.net
28