ORIGINAL_ARTICLE
خوانش ژیراری قضاوت سلیمان و نقاشی های آن با تاکید بر نقش قربانی(نوع مقاله: پژوهشی)
جایگشت روایتهای دینی از کلام به تصویر و خوانش آنها یکی از موضوعات رایج در عرصه نقد هنر و نقاشی محسوب می شود. برخی از فرهنگهای شمایلگرا بیش از سایر فرهنگها به ترجمه کلام به تصویر پرداختهاند. به همین دلیل هنرمندان مسیحی در این خصوص از سابقهای طولانی و تنوعی قابل توجه برخوردارند. قضاوت سلیمان یکی از روایتهای کوتاه اما بسیار جذابی است که هنرمندان برجسته بسیاری به خصوص نقاشان به آن توجه نموده و برخی از زیباترین آثار نقاشی مسیحی را به خود اختصاص دادهاند. این روایت از قابلیتهای ویژهای برای تصویرپردازی و نقاشی برخوردار است. به عبارت دیگر علاوه بر پند و اندرزی که در این گونه پاره روایتها وجود دارد، از نظر قابلیت تصویری سازی هم به خصوص برای هنر نقاشی بسیار مناسب است. مقاله حاضر قصد دارد برخی از برجسته ترین نقاشیهای یاد شده با مضمون قضاوت سلیمان را با نظریه «میل تقلیدی» که انسانشناس و فیلسوف معاصر رنه ژیرار طرح کرده است مورد مطالعه قرار دهد. این نظریه به تقلیدی بودن میل و چگونگی شکلگیری خشونت و نقش قربانی در حل آن می پردازد. «میل تقلیدی» یکی از نظریه های ارجاعی برای بسیاری از تحلیلهای روایتها و رقابتهای مذهبی-اسطوره ای و سیاسی-اجتماعی محسوب می گردد. ژیرار خود به تفسیر روایت اشاره دارد اما هیچگاه به نقد نقاشیهای این روایت با نظریه خود نپرداخته است
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241771_9db9e8f4a4f31c068e69a9de30ddab99.pdf
2020-01-21
5
12
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.5
قربانی
نقاشی
رنه ژیرار
قضاوت سلیمان
نظریه میل تقلیدی
بهمن
نامور مطلق
bnmotlagh@yahoo.fr
1
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
لیلا
عیسى وند
bnamvar@gmail.com
2
دانش آموخته دکتراى علوم سیاسى، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزى
AUTHOR
René Girard (1978). Des choses cachées depuis la fondation du monde. Recherche avec J.-M. Oughourlian et Guy Lefort. Grasset.
1
René Girard (1972). La violence et le sacré. Editions de Bernard de Grasset.
2
Marie-Christine Villanueva (1995). Des ménades et de la violence dans la céramique attique. In La violence dans les mondes grec et romain. Edition de la Sorbonne.
3
Claudio Tarditi (2004). Manque d’être, désire et liberté : pour une comparaison entre Jean-Paul Sartre et René Girard. Le Philosophoire.
4
http//www.crain.info/revue-le-philosoire-2004-2-page-238.htm
5
Alain Jauvion (1998) Mimesis et violence chez René Girard. La revue d’Hermes. 1998/1 n22 Pages 47 à 52.
6
Wolfgang Palaver (2013). Rene Girard’s mimetic theory. Editor William A. Johnsen.
7
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عناصر تصویری سفالینه های شوش(براساس رویکرد نشانه شناختی)(نوع مقاله: پژوهشی)
دنیای نقوش سفالینه ها در ایران باستان در واقع نظامی نشانه شناختی است که بدون درک روابط نشانه ها و تأویل آنها قابل تحلیل و شناخت نمی باشد. از طرفی در تمام ادوار کهن آب اولین و آخرین نشانه حیات بشری است و نقش ویژه ای در زندگی مردم دارد. پیش از ابداع خط و کتابت تنها «کتابی» که از پیشینیان در دست داریم سفالینه های گوناگونی اند که با نقوش معنی دار و اعجاب انگیز مزین گشته اند. سفالینه های شوش جز آثار فاخر و با ارزش سرزمین ایران می باشند که نشانه ی آب به وفور به صورت عناصر تصویری گوناگون بر روی آنها نقش آرایی شده است. این پژوهش درصدد بررسی تصویر عنصر آب با رویکرد به مباحث نشانه شناختی است. به عبارتی در این مقاله سعی شده است تا رمزگان برخی از این نقوش بازیافته شود و مفهوم آنها در ارتباط با عنصر آب تبیین گردد و نیز ضمن طبقه بندی و مشخص کردن گونه های متفاوت نشانه های تصویری، به تحلیل اشکال و شناخت معناهای مدلول تصاویر از طریق درک مفاهیم آنها پرداخته شود. روش مورد نظر در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که از مطالعه ی منابع کتابخانه ای و جمع آوری تصاویر موجود در کتب و موزه ها صورت پذیرفته است. این پژوهش در جهت پاسخگویی به سؤالات زیر است: سفالینه های باستانی شوش با چه نشانه و عناصر تصویری مزین شده است؟ عناصر تصویری بر مبنای رویکرد نشانه شناسی چگونه طبقه بندی می شوند؟ این نشانه های تصویری دارای چه مفاهیم و مضامینی نمادین و سمبلیک هستند؟ برآیند پژوهش نشان داد: عناصر تصویری در سه دسته ی گیاهی، حیوانی و هندسی تقسیم بندی می شوند. ساختار شکلی نقوش سفالینه ها شامل انواع نشانه های شمایلی، نمایه ای، نمادین و ترکیبی هستند که با یکدیگر ارتباط مفهومی تنگاتنگی بین دال و مدلول ها داشته و ارتباط مستقیم و گاهی غیر مستقیم با مفهوم آب، برکت، حاصل خیزی دارند. از طرفی بیشترین مبنای نشانه ها و نمادهای عنصر تصویری آب، دارای رابطه ای نمایه ای-نمادین بوده اند.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241772_d890a915c4c4ce15f959919fc9c72202.pdf
2020-01-21
13
24
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.13
سفالینه های شوش
نشانه شناسی
عناصر تصویری
مفاهیم و مضامین آب
فرنوش
شمیلی
f.shamili@tabriziau.ac.ir
1
استاد یار، د انشکد ه هنرهای تجسمی، د انشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
LEAD_AUTHOR
فاطمه
غفوری فر
fghafuorifar@gmail.com
2
دانش آموخته ى کارشناسى ارشد هنراسلامى- نگارگرى دانشگاه هنرهاى اسلامى تبریز
AUTHOR
احمدی، بابک(1392)، از نشانه های تصویری تا متن، به سوی نشانه شناسی ارتباط دیداری، چاپ13، تهران: مرکزی.
1
استرتیناتی، دومینیک(1388)، مقدمه ای برنظریه های فرهنگ عامه، مترجم: ثریا پاک نظر، تهران: گام نو.
2
اقتداری،احمد(1354)، دیار شهریاران جلد نخستین آثار و بناهای تاریخی خوزستان، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
3
اکبری، پریسا(1394)، آب درهنردنیای باستان، تهران: نشر تیستا.
4
بلخاری، حسن(1384)، اسرار مکنون یک گل(تأملی در مبانی حکمی نیلوفر مقدس در آیین، هنر و معماری شرق)، چ1، تهران: نشر حسن افرا.
5
بهرامپور، نسرین(1388)، بررسی نمادهای مقدس ایرانی در سفال، تهران: آشوب.
6
بهمنی، پردیس(1389)، سیر تحول و تطور نقوش و نماد در هنرهای سنتی ایران، با همکاری دکتر الیاس صفاران، تهران: دانشگاه پیام نور.
7
پرهام، سیروس(1371)، دستبافته های عشایر و روستایی فارس، جلد دوم، تهران: امیر کبیر.
8
پهلوان، فهیمه(1381)، درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری درآرم، تهران: دانشگاه هنر.
9
ــــــــــــ(1390)، ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی، تهران: دانشگاه هنر.
10
جابز، گرترود(1370)، سمبل ها، کتاب اول: جانوران، مترجم: محمدرضا بقاپور، تهران: مترجم
11
جواندل، نرجس(1380)، “نشانه شناسی پیرس”، مجله نامه ی مفید، فصلنامه ی علمی پژوهشی دانشگاه مفید، شماره ی26، صص 159-176
12
حسام پور. سعید، مهرابی. امیر(1395)، تجزیه و تحلیل نشانه معناشناسی شعر “حلاج”شفیع یکدکنی، ایران نامگ، سال 1، شمارۀ ۴، صص50-70.
13
خزایی، محمد و شیلا سماواکی(1381 )، «بررسی نقش پرنده بر روی ظروف سفالی ایران»، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره 18، تهران، صفحات 6-11.
14
دادور، ابوالقاسم. منصوری، الهام(1385)، درآمدی بر اسطوره های ایران و هند عهد باستان، تهران: کلهر.
15
ــــــــــ(1385)، درآمدی به اسطوره و نمادهای ایران و هند در عصر باستان، چ1، تهران: نشر کلهر.
16
رفیعی، لیلا (1387)، سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، تهران: یساولی
17
عبدالهی، منیژه(1381)، فرهنگ نامه جانوران در ادب پارسی، تهران: نشر پژوهنده.
18
عبدالهیان، مهناز(1361)، “ مفاهیم نمادهای مهر و ماه در سفالینه های پیش از تاریخ”، مجله فصل نامه هنر، شماره ی 2، صص 46 - 63 .
19
علی آبادی، منیژه(1391)، بررسی عناصر سه گانه نمادین در جام شوش، نشریه ی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره ی 17، شماره3، صص5-12
20
غلامپورگلی. محبوبه، حسامی کرمانی، منصور(1393)،تحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگاره نسخه خطی “هزار و کی شب” به روش یوری لوتمان، فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی شماره اول، صص69-77.
21
قرشی، امان الله(1380)، آب و کوه در اساطیر ایران و هند. تهران، هرمس.
22
کامبخش فر، سیف االله(١٣٨٠)، سفال و سفالگری در ایران، چاپ اول، تهران: ققنوس.
23
کامیاب، جمال(1389)، آب نماهای شهری. تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران.
24
کوپر، جی. سی(1386)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، نشر فرهنگ نشر نو، تهران.
25
کیانی اصل، مریم(1387)، سفال ایران، تهران: دایره.
26
گداره، آندره، (1358)، هنر ایران، مترجم: بهروز حبیبی، تهران: نشر دانشگاه ملی ایران.گلدان نقره و مس، اور، 2400ق.م، موزه لوور.
27
حشمتی رضوی، فضل الله،( 1387) ، از فرش تا عرش، تهران: امیر کبیر.
28
گیرشمن، رومن(1375)، ایران از آغاز تا اسلام، مترجم: محمد معین، چ11، تهران: نشر علمی فرهنگی.
29
معصومی، غلامرضا(1349)، “ نقش بزکوهی برروی سفالینه های پیش از تاریخ .قسمت دوم”، مجله بررسی های تاریخی، شماره 4 سال 5، صص 258 - 293 .
30
موسویلر، اشرفالسادات و شمیلی، فرنوش(1391)، “ساختار بصری نقاشی دیواری تبریز در سه دههی اخیر”، جلوهی هنر، شمارهی 8، صص53-66.
31
نگهبان، عزت الله(1385)، مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
32
وزیری، علی نقی(1369)، تاریخ عمومی هنرهای مصور، چاپ 3، تهران: هیرمند.
33
منابع لاتین
34
Abrams, Herry. N,(1992),Ancient near estern Treasurer in the Louvre, Metropolitan museum, New York.
35
Seyedsajjadi, S.M., (2003). Excavation at Shahr-I Sukhta. Iran, Vol, XLI
36
Audi, Roberted.(1996), The cambridge Dictionaty of Philosophy, Cambridge University press.
37
Lidov, David.(1999).Elements of Semiotics, Bloomsburg, Haddon Craftsmen,
38
http://thelanguageofarchaeology.blogspot.nl/2015/04/what-is-beaker.html?spref=pi.
39
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی نظریه لوسی لیپارد با آثارآیینه کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان (نوع مقاله: پژوهشی)
در دوران معاصر افزایش حضور زنان در عرصه هنر بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است. افزایش حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی بخصوص نقاشی در دهههای اخیر شاهد تحول و رشد فراوانی بوده است. افزایش حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی بخصوص نقاشی میدانی برای بررسی میگشاید تا بتوان نقش زنان را در عرصه هنرهای تجسمی دوران معاصر بررسی کرد. زنان معمولاً"مضامین جنسیتی را در آثار خود استفاده میکنند و از آثار خود برای نشان دادن هویت و بازنمایی خود و جنسیت بهره میگیرند. در این پژوهش به مطالعه آثار منیر شاهرودی فرمانفرماییان هنرمند معاصر ایرانی پرداخته میشود که در عرصه بینالمللی فعالیت درخشانی داشته است. آثار او به شیوه آیینهکاری سنتی بر مبنای هندسه و شکست آینهها صورت میگیرد، از این لحاظ میتواند با نظریه حفره لوسی لیپارد نظریهپرداز معاصر در حوزه جنسیت مورد تطبیق قرار گیرد که بر مبنای شکست بنانهاده شده است. در این پژوهش مبانی نظری در حوزه جنسیت و نظریه لیپارد بهعنوان گرایش نظری مورد مطرح میشود و سپس آثار منیر فرمانفرماییان با این دیدگاه مورد مطالعه و واکاوی قرار میگیرد. محتوای پژوهش حاضر کیفی است و براساس روششناسی توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای صورت گرفته است. این سوالات در این پژوهش مورد مطالعه قرار می گیرد: جنسیت زنانه در آثار فرمانفرماییان چگونه تعریف میشود؟ آثار منیر فرمانفرماییان با نظریه لوسی لیپاردچگونه تحلیل میشود؟ نتایج یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که آثار منیر فرمانفرماییان دارای بار زیباییشناسی ایرانی اسلامی است و مبنای اصلی آثارش برمبنای شکست آینهها و نظم هندسی آن در آثارش است. شکست و حفره در آثار او رکن اصلی اثر هنری است و متأثر از هنجارهای زیباییشناسی ایرانی اسلامی در هنر آینهکاری است. شکست در آثار او در تکامل فرآیند نهایی اثر کامل میشود و از این منظر مهمترین تحول در جایگاه آثار هنری او شکست آینهها است و فرآیند استحاله سنتی ابژه و تصویر استعاری و شکست در آینهها اتفاق میافتد.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241770_e02147d574b7474bf934338ad1fcdec0.pdf
2020-01-21
27
35
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.27
زن
شکست
آینه
جنسیت
لوسی لیپارد
منیر فرمانفرماییان
الهه
پنجه باشى
e.panjehbashi@alzahra.ac.ir
1
استادیار گروه نقاشی، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
جمال
عرب زاده
arabzadeh@art.ac.ir
2
استادیار گروه نقاشى دانشکده هنرهاى تجسمى، دانشگاه هنر، تهران، ایران
AUTHOR
منصور
حسامى
m.hessami@alzahra.ac.ir
3
دانشیار گروه نقاشى، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
AUTHOR
بلخاری قهی، حسن(1389)، زن و هنر، مجله مطالعات راهبردی زنان، سال 4، ش7، دوره 12، ص171-196.
1
چراغی کوتیانی، اسماعیل(1390)، هنر و زیبایی شناسی فمنیسم، مجله معرفت فرهنگی اجتماعی ، سال سوم، ش1، ص54-29.
2
دادور، ابوالقاسم، دالایی، آزاده (1395)، مبانی نظری هنرهای سنتی (ایران از دوره اسلامی)، تهران: الزهرا و مرکب سپید.
3
کمالی دولتآبادی، رسول(1396)، بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
4
کشمیر شکن، حمید(1396)، کنکاشی در هنر معاصر ایران، تهران: نظر.
5
گات، بریس، لوییس، مک آیور(1389)، دانشنامه زیبایی شناسی، تهران: فرهنگستان هنر.
6
شاطریان، رضا(1390)، تحلیل معماری مساجد ایرانی، تهران:نورپردازان.
7
مصطفوی،شمس الملوک، علمدار، سمیه(1391)، لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه، کیمیای هنر، سال 1، ش6، ص 63-74.
8
میر،کارولین(1390)، فمنیسم و زیبایی شناسی: زن در تحلیل ها و دیدگاه های زیباییشناختی، ترجمه: افشنگ مقصودی، ج2، تهران: گلآذین.
9
ماینر، ورنن هاید(1393)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه: مسعود قائمیان، تهران: سمت.
10
هام، مگی و دیگران(1382)، فرهنگ نظریههای فمنیستی، ترجمه: فیروز مهاجر، تهران: توسعه.
11
منابع لاتین
12
Anon (2018). “Artist, Curator & Critic Interviews”. !Women Art Revolution - Spotlight at Stanford. Archived from the original on August 23, 2018. Retrieved August 23, 2018.
13
Bonin, Vincent. Materializing Six Years: Lucy R. Lippard and the Emergence of Conceptual Art. Cambridge, MA: MIT Press, 2012. ISBN 9780262018166
14
Carrillo,Jesus.(2013).Lucy R.Lippard s Numbers Shows and the Dilemmas of Contemporary Curating,translated by: Yaiza Maria Hernandez Velazquez,Textes de Cornelia Butler.Pip day,Lucy R. Lippard,Bibligor.Index .ISBN 9783863351021.
15
Hamel-Schwulst Mary.(1995). Towson State Univ, Md Copyright , Reed Business Information, Inc.
16
Shahroudy Farmanfarmaian, Monir(2007).Heartches ,Nazar Publishers.ISBN10: 9646994539.
17
Shahroudy Farmanfarmaian, Monir.(2008)Mosaics of Mirrors, Nazar Publishers ISBN10:964699446
18
-Lippard,Lucy ,R.(1971).Changing essays in art criticsm,New York,E.P.Dution and Co.ing
19
www.guggenheim.com
20
www.nytimes.com
21
www.cnn.com
22
www.nytimes.com
23
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-female-patrons-shaped-art-history
24
ORIGINAL_ARTICLE
تطبیق و تحلیل آرای سید حسین نصر در باب هنر با آثار محمود فرشچیان: نظریه «هنر متعالی» (نوع مقاله: پژوهشی)
نظرگاه سنت گرایی و به ویژه آرای نصر در باب هنر، یکی از برجسته ترین رویکردها برای خوانش آثار هنری به ویژه نگارگری سنتی در دوره معاصر به شمار می آید. از سوی دیگر، فرشچیان دارای سبک مشخص و آثار برجسته ای است که هیچ گاه از چشم انداز سنتی کاویده نشده اند. مسئله این پژوهش، احصای نظریه ای جامع درباره آثار فرشچیان در ضمن تطبیق و تحلیل آرای نصر در باب هنر با آثار فرشچیان و مشخص نمودن وجوه افتراق و اشتراک آنها بوده است. در این میان نگاره های«سیمرغ، قاف و سی مرغ»، «آزمون بزرگ» و «عصر عاشورا» به دلیل ظرفیت های ویژه بصری و محتوایی، به عنوان نمونه های معیار با هنر سنتی، دینی و مقدس نصر مورد تطبیق و تحلیل قرار گرفته اند. نوع این پژوهش؛ بنیادیِ نظری، روش پژوهش؛ تطبیقی و تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، اسناد کتابخانه ای بوده است. با توجه به وجوه اشتراک و افتراق آرای نصر در باب هنر با آثار فرشچیان، نظریه «هنر متعالی» به همراه جهان شناسی و مبانی آن مطرح شده است که بتواند نارسایی های موجودِ نظریه «هنر سنت گرا» را در باب آثار فرشچیان و به طور کلی منظومه هنر ایرانی- اسلامی بر طرف نماید.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241768_ddaf0d60d0775acb74d9c7c9fd3b5524.pdf
2020-01-21
37
48
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.37
سنت گرایی
نگارگری
سید حسین نصر
محمود فرشچیان
نظریه «هنر متعالی»
امیر
رضائى نبرد
amir.rezaeinabard@ut.ac.ir
1
دانشجوى دکترى تاریخ تطبیقى و تحلیلى هنر اسلامى، گروه مطالعات عالى هنر، دانشکده هنرهاى تجسمى، پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسن
بلخاری قهی
hasan.bolkhari@ut.ac.ir
2
گروه مطالعات عالی هنر دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران
AUTHOR
جعفری، محمد تقی(1388)، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، چاپ ششم، موسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
1
رضائی نبرد، امیر(1397)، نگار جاویدان: زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان، پیشگفتار سید حسین نصر، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
2
زمانی، کریم(1384)، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر چهارم، چاپ هشتم، تهران: اطلاعات.
3
شوان (1390)، درباره صورت ها در هنر، در رحمتی، انشا الله، هنر و معنویت: مجموعه مقالاتی در زمینه حکمت هنر، تهران: فرهنگستان هنر، متن، 43-66.
4
عطار، فریدالدین محمد بن ابراهیم نیشابوری(1395)، منطق الطیر، چاپ پانزدهم، مقدمه، تصحیح و تعلیقات از محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
5
فرشچیان، محمود(1355)، محمود فرشچیان، جلد نخست، مجموعه هنر و هنرمندان، شماره 3، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
6
________(1396)، آثار استاد محمود فرشچیان، جلد ششم، تهران: خانه فرهنگ و هنرگویا.
7
فدائی، غلامرضا(1389)، طرحی نو در طبقه بندی علوم، تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
کوهن، تامس(1397)، ساختار انقلاب های علمی، چاپ هفتم، ترجمه سعید زیباکلام، تهران: سمت.
9
گنون، رنه(1389)، نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو، چاپ دوم، ترجمۀ دل آرا قهرمان، تهران: موسسه انتشارات حکمت.
10
معین، محمد(1387)، فرهنگ فارسی(معین)، انتشارات فرهنگ نما با همکاری انتشارات کتاب راد.
11
نصر، سید حسین(1388)، معرفت و معنویت، چاپ چهارم، ترجمه انشا الله رحمتی، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
12
_______(1389الف)، در جستجوی امر قدسی: گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر، ترجمه سید مصطفی شهرآیینی،تهران: نشر نی.
13
_______(1389ب)، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: موسسه انتشارات حکمت.
14
_______(1392)، هنر دینی، هنر سنتی، هنر مقدس، در فیروزان، مهدی، راز و رمز هنر دینی: مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی، چاپ سوم، تهران: سروش، 45- 57.
15
________(1393)، نیاز به علم مقدس، چاپ سوم، ترجمه حسن میانداری، ویراسته احمد رضا جلیلی، انتشارات کتاب طه.
16
________(1394)،آفاق حکمت در سپهر سنت: گفتگوی حامد زارع با سید حسین نصر، چاپ دوم، انتشارات ققنوس.
17
هندرسن، ژوزف.ال( 1389)، اساطیر باستانی و انسان امروزی، در یونگ، کارل گوستاو، انسان و سمبول هایش، چاپ هفتم، جامی، 153- 235.
18
منابع لاتین
19
Chittick, William c.(2007), The Essential Seyyed Hossein Nasr, foreword by Huston smith, World Wisdom.
20
Coomaraswamy, Ananda. K(2007), Figures of Speech or Figures of Thought?The Traditional View of Art,World Wisdom.
21
Farshchian, Mahmoud (1991), Farshchian/ Unesco (Vo .II. 2 nd. Ed), Homai, New York.
22
Farshchian, Mahmoud (2004), Farshchian/ Unesco ( Vo .III), Homai, New York.
23
Glazier, Jack D.; Grover, Robert(2002), A Multidisciplinary Framework for Theory Building, Library Trends, 50(3), 317-329.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تصویرسازی حرکات موزون با سماچه در سفال نگاری های ایران پیش از تاریخ (نوع مقاله: پژوهشی)
آدمیان در گذر زمان تلاش کردهاند اندیشهها و باورهایشان را صورتی عینی بخشیده و آن را تصویرسازی کنند. تصاویر ظروف منقوش باستانی باقیمانده که حاوی پیامهای گوناگون است بهترین گواه این مدعاست. مطالعه ظروف کاربردی-هنری بخش اعظمی از هویّت مردمان سرزمین کهن ایران را می تواند آشکار کند و اطلاعات ژرفی از هنرهای دیگر این مرز و بوم را منتقل سازد. نقوش انسانی در حال انجام حرکات موزون از جمله آثاری است که در ورای خود سبقه فرهنگی و معنایی بارز توجهایی را متبلور مینماید. در این میان حرکات موزون متفاوت و شاخص تر از دیگر نقوش رقصنده برظروف مشاهده میشود که می توان آنها را در یک گروه، به «رقص با سماچه» موسوم دانست. این مقاله با هدفی کاربردی در جهت شناخت و شناساندن این پدیده انجام شده و مسئله اصلی آن واکاوی و هویّت یابی تاریخی هنری رقص با سماچه در ایران میباشد. روش تحقیق کیفی میباشد و با رویکردی تحلیلی- توصیفی، براساس گردآوری اطلاعات مکتوب کتابخانهایی انجام شده است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که رقص با سماچه پدیدهایی نمایشگونه و کهن در ایران است که میتوان با کاربردی کردن آن در هنرهای نمایشی، راه برونرفت از بنبست های کلیشهای نمایش در ایران و حتی جهان را مهیا ساخت.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241773_53c26a03bfe34ff463a9a6f04044c80c.pdf
2020-01-21
49
60
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.49
آئین
اسطوره
رقص
سماچه
پیش از تاریخ
شاهرخ
امیریان دوست
shahrokh.amirian@gmail.com
1
دانشجوى دکترى پژوهش هنر، پردیس بین المللى کیش، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
یعقوب
آژند
yazhand@ut.ac.ir
2
استاد، دانشکده هنرهاى زیبا، گروه تجسمى، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
سید ناصر
آقایى
aghai@ut.ac.ir
3
استادیار، دانشکده هنرهاى زیبا، گروه هنرهاى نمایشى و موسیقى، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
آریانپور، امیرحسین(1380)، جامعه شناسی هنر، چاپ چهارم، انتشارات گستره، تهران.
1
آریانپور،ا. ح.(1330)، “فرودیسم، با اشاراتی به ادبیات و عرفان”، بی جا.
2
آژند، یعقوب(1373)، نمایشنامه نویسی در ایران، نشر نی، تهران.
3
ارسطو (1382)، ارسطو و فن شعر، ترجمه عبدالحسین زرینکوب، چاپ چهارم، انتشارات امیرکبیر، تهران.
4
الیاده، میرچا (1376)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران.
5
الیاده، میرچا و دیگران(1376)، آئین و اسطوره در تئاتر، ترجمه جلال ستاری، انتشارات توس، تهران.
6
الیاده، میرچا و دیگران(1379)، جهان اسطورهشناسی(3)، ترجمه جلال ستاری، نشر مرکز، تهران.
7
اسپور، دنیس(1383)، انگیزه آفرینندگی در سیر تاریخی هنرها، ترجمه امیر جلالالدین اعلم، انتشارات نیلوفر،تهران.
8
افشار، آرزو(1388)، درآمدی بر رقص و حرکت، انتشارات افراز، تهران.
9
براکت، اسکار. گ(1375)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی، ج اوّل، انتشارات مروارید، تهران.
10
براکت،اسکار. گ(1375)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی، ج دوّم، انتشارات مروارید، تهران.
11
بهار،مهرداد(1390)، ادیان آسیایی، چاپ نهم، نشر چشمه، تهران.
12
بهنام،عیسی(1347)، “پدران ما که بودند و از کجا به این سرزمین آمدند”، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران، شماره هفتاد، صص 13-8 .
13
بهنام،عیسی(1352)، “ آثار هفت هزار ساله دشت قزوین، نمونه دیگری از همبستگی هنری در فلات ایران”، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت فرهنگ، تهران، شماره صد و بیست و هشتم، صص 7-2.
14
بیضایی، بهرام(1379)، نمایش در ایران،چاپ دوم، نشر روشنگران و مطالعه زنان، تهران.
15
پاستوری،ژانپیر (1383)، سماع زندگان،ترجمه حمیدرضا شعیری، نشر قطره، تهران.
16
پورداوود،ابراهیم (1336)، فرهنگ ایران باستان، جلد اوّل، بی جا.
17
پیرنیا، حسن و همکاران (1392)، تاریخ ایران (…)، چاپ چهارم، انتشارات صدای معاصر، تهران.
18
جنسن،هـ .و.(1379)، پژوهشی در هنرهای تجسمی از سپیدهدم تا تاریخ تا زمان تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، چاپ سوّم، شرکت انتشارات علم فرهنگی، تهران.
19
دورانت،ویل (1343)، تاریخ تمدّن کتاب اوّل مشرق زمین: گاهواره تمدّن، ترجمه احمد آرام،ج1،چاپ دوّم،انتشارات اقبال، تهران.
20
دورانت،ویل(1340)، تاریخ تمدّن کتاب دوّم، ترجمه احمد آرام،ج2، چاپ دوّم، انتشارات اقبال، تهران.
21
ذکاء،یحیی(1342)، «رقص در ایران پیش از تاریخ»، مجله موسیقی، انتشارات هنرهای زیبای کشور، تهران، شماره 80-79، دوره سوّم مرداد– شهریور، صص 59-43.
22
ذکاء، یحیی(2537 ش.الف)، “تاریخ رقص در ایران”، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران، تیر و مردادماه، شماره 190-189، صص 7-2 .
23
ذکاء، یحیی(2537 ش.ب)، “تاریخ رقص در ایران»، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران، شماره 192-91، صص 41- 38.
24
ذکاء، یحیی(2537 ش.ج)، “تاریخ رقص در ایران”، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران، سال شانزدهم، شماره صدو هشتاد و هشتم، خرداد ماه، صص 12-2.
25
ساندرز،ن. ک.(1382)، بهشت و دوزخ در اساطیر بین النهرین، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، چاپ دوم، انتشارات کاروان، تهران.
26
شیبانی، منوچهر(1342)، “هنرهای بدوی”،مجله موسیقی، انتشارات هنرهای زیبای کشور، تهران، تیرماه، شماره 78. دوره سوّم، صص 9-1.
27
کامبخشفرد، سیفالله(1392)، سفال و سفالگری در ایران: از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر، چاپ پنجم، انتشارات ققنوس، تهران.
28
کوپر،جی. سی.(1391)، فرهنگ نمادهای آئینی، ترجمه رقیه بهزادی، نشر علمی، تهران.
29
کراوس،ریچارد(2537ش.)، “رقص: رقص های فرهنگ های پیش از مسیحیت”،ترجمه مسعود رجبنیا، مجله هنر و مردم، انتشارات وزارت و فرهنگ و هنر،سال شانزدهم،شماره یکصد و هشتاد و هفتم،اردیبهشت ماه،تهران. صص 18-7.
30
گارودی،روژه(1389)، رقص زندگی،ترجمه افضل وثوقی، نشر چراغ دیده، مشهد.
31
طلایی،حسن(1392)، هشت هزار سال سفال ایران،چاپ دوّم،انتشاراتسمت، تهران.
32
محفوظ،فروزنده(1388)، «پژوهشی در رقصهای ایرانی از روزگار باستان تا امروز» ، فصلنامه فرهنگ و مردم، سال هشتم، تهران. صص 204-180.
33
مکّی،ابراهیم(1388)، شناخت عوامل نمایش،چاپ ششم، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، تهران.
34
ملکپور،جمشید(1364)، گزیدهای از تاریخ نمایش در جهان، چاپ کیهان، تهران.
35
مهدوی،حسامالدین(1392)، جشنها و آیینهای ایران، نشر نقد افکار، تهران.
36
نادری، عزتالله و سیفنراقی، مریم(1385). روشهای تحقیق در علوم انسانی، تهران، بدر، چاپ بیست و هفتم.
37
ناظرزاده کرمانی،فرهاد(1382)، “نمایشگرهای کاروانی در ایران، پژوهشی نظریه پردازان”، مجله هنرهای زیبا، تهران، شماره 13، بهار 82. صص 58-27.
38
نصریاشرفی،جهانگیر(1379)، “نگاهی به تاریخچه رقص در ایران”، فصلنامه موسیقی مقام، شماره 8، تهران. صص 40-7.
39
نصریاشرفی،جهانگیر(1383)، نمایش و موسیقی در ایران، جلد اوّل، انتشارات آروَن، تهران.
40
نصریاشرفی،جهانگیر(1383)، نمایش و موسیقی در ایران، جلد سوّم، انتشارات آرون، تهران.
41
هولتن،اورلی (1364)، مقدّمه بر تئاتر آینه طبیعت، ترجمه محبوبه مهاجر، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامیایران (سروش)، تهران.
42
یونگ،کارل گوستاو و دیگران(1383)، انسان و سمبول هایش، ترجمه محمد سلطانیه، چاپ چهارم، انتشارات جامی، تهران.
43
منابع لاتین
44
Brecht (1967), Kleines organonfurdas theater in Gesammelte Werke, vol. VII, Frankfurt: Suhrkamp.
45
Burkitt, M. C. (1921), Prehistory, Kington, United Kindom.
46
Burkitt, M. C. (1925), Prehistory, Combridge University Press.
47
Childe, V. Gordon (1948), Man Makes Himself, The New American Library. New York. Publication London: Vatts (1963).
48
Childe, V. Gordon (1948), What Happened in History, London.
49
Gaffary (farrokh): “Iranian secular theatre”, in: mograw-hill encyclopedia of world drama-an international. (Reference works 5 volumes. Hochmancst anley), editor in chief. U.S.A., New York:2 nd. Edition, 1984. vol. 3. pp. 58 to 65. p. 58.
50
Harp, David’s (1944), The story of Music of Biblical Times (New York, The New American library).
51
Lawler, Lillian, B. (1964), The Dance in ancient Greece (Middletown, Conn. Wesleyan University Press).
52
Obermaier. H., Kuhn, H. (1930), Bushmen Art: rock Paintings of south-west Africa, London; New York: H. Milford. Oxford University Press.
53
Sachs, H. (1927), World History of the Dance, New York: Norton. 1927-1955: Spearman (1936), Psychology, Vol. I
54
Shawn, Ted (1946), Dance we Must, London: Dennis Dobson LTN.
55
Tylor, E. B. (1913), Primitive Culture, Fifth Edition, Vol. I, London.
56
Zimmer. H (1947), “My Thousand Symbols in Indian Art and Civiliation”, Bollingen Foundation, U. S. A., 1946, 1947, 1953; Heinrich Robert Zimmer Edited by Joseph.
57
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان تبلیغات شهری سازمان هنری رسانهای اوج از منظر میشل فوکو (نوع مقاله: پژوهشی)
در عصر حاضر با توجه به نقش تبلیغات در تعیین سبک زندگی افراد، کسب آگاهی هرچه بیشتر دربارهی چگونگی عملکرد آنها امری ضروری بوده و منجر به شناخت بهتر جامعه میشود. یکی از کارکردهای اساسی تبلیغات شهری، نقشی است که در شکلگیری گفتمان عمومی در جامعه ایفا میکنند؛ که در این پژوهش به این مهم پرداخته شد. در پژوهش کیفی حاضر که رویکردی توصیفی تحلیلی دارد، تبلیغات شهری سازمان هنری رسانهای اوج که بهصورت هدفمند انتخابشده بودند، از منظر میشل فوکو و به روش تحلیل گفتمان مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش روش گردآوری دادهها اسنادی- مشاهدهای است. هدف از پژوهش حاضر کسب نحوهی صورتبندی مفهومی- تصویری گفتمان سازمان هنری رسانهای اوج در پرتو شبکه دانشی موجود بود. بر اساس یافتههای پژوهش، هدف از طرح مفاهیمی همچون شهادت، همبستگی، بخشندگی، مذهب و عرق ملی در تبلیغات این سازمان، میتواند ایجاد باور و بازگشت به آن ارزشها، بازتولید گفتمانهای موردنظر و جلوگیری از حذف آنها باشد؛ که این امر از طریق استفاده از عناصر بصری در جهت به تصویر کشیدن شیوههای بودنِ انسان در گفتمان موردنظر، استفاده از نمادهایی که در بستر تاریخی آن گفتمان معنادار شدهاند، امحاء مرز میان گفتمانها به لحاظ زمانی/ مکانی و بهکارگیری گزارههای معنادار و صادق در گفتمان موردنظر، صورت میپذیرد.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241769_149f97c423c369b30e4330c5910da511.pdf
2020-01-21
61
70
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.61
تبلیغات شهری
رسانه
سازمان هنری رسانهای اوج
گفتمان
میشل فوکو
مهلا
فرید افشار
mahla.faridafshar@gmail.com
1
دانش آموخته رشته ى پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سوره تهران.
LEAD_AUTHOR
جواد
علیمحمدی اردکانی
alimohammadi@yahoo.com
2
استادیار دانشکده هنر و معمارى، دانشگاه علم و فرهنگ تهران.
AUTHOR
کتابها
1
ازکیا، مصطفی؛ احمدرش، رشید و پارتازیان، کامبیز(1396)، روش های تحقیق کیفی از نظریه تا عمل. تهران: شرکت انتشارات کیهان.
2
حقیقی، شاهرخ(1393)، گذار از مدرنیته؟ نیچه، فوکو، لیوتار و دریدا. (ویراست دوم). تهران: نشر آگه.
3
داندیس، دونیس(1398)، مبادی سواد بصری. ترجمه: مسعود سپهر. تهران: انتشارات سروش.
4
دلوز، ژیل(1396)، فوکو. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
5
شعیری، حمیدرضا(1396)، تجزیه و تحلیل نشانه - معناشناختی گفتمان. تهران: نشر سمت.
6
فوکو، میشل(1397آ)، ملاحظاتی دربارهی مارکس: گفتوگوهایی با دوتچو ترومبادوری. ترجمه: امیرهوشنگ افتخاری راد. تهران: نشر چشمه.
7
فوکو، میشل(1397ب)، ایران: روح یک جهان بی روح. در مهتاب بلوکی (ویراستار)، ایران: روح یک جهان بی روح و 9 گفت وگوی دیگر با میشل فوکو ( ص. 53-68). ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
8
فوکو، میشل(1397پ)، دغدغهی حقیقت. در مهتاب بلوکی (ویراستار)، ایران: روح یک جهان بی روح و 9 گفت وگوی دیگر با میشل فوکو (ص. 197-212). ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
9
فوکو، میشل(1397ت)، دیرینهشناسی دانش. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
10
فوکو، میشل(1396)، تئاتر فلسفه. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
11
میلز، سارا(1397)، میشل فوکو. ترجمه: مرتضی نوری. تهران: نشر مرکز.
12
میلز، سارا(1936)، گفتمان. ترجمه: فتاح محمدی. زنجان: نشر هزارهی سوم.
13
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز(1397)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه: هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
14
مقالات
15
حاجلی، علی(1395)، فوکو، گفتمان، تحلیل گفتمان. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 13(42)، 63-88.
16
سلیمی نوه، اصغر(1383)، گفتمان در اندیشه میشل فوکو. ماهنامه کیهان فرهنگی. 21(219)، 50-55.
17
صالحی زاده، عبدالهادی(1390)، درآمدی بر تحلیل گفتمان میشل فوکو؛ روشهای تحقیق کیفی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی. 2(3)، 113-141.
18
فتاحی، سیدمهدی(1387)، گفتمان قدرت در اندیشه میشل فوکو. دانشنامه(واحد علوم و تحقیقات). 1(4)، 65-73.
19
مقداری، صدیقه سادات و سبحانی، مرجان(1395)، تحلیل گفتمان بیلبوردهای تجاری-تبلیغاتی از منظر تحلیل چند رسانهای. دانشگاه فردوسی مشهد. مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان. 8(15)، 95-120
20
منابع لاتین
21
Anegrmuller, J. (2014). Poststructuralist Discourse Analysis: Subjectivity in Enunciative Pragmatics. UK: Palgrave Macmillan.
22
Davila, J. (1993). Foucault’s Interpretive Analytics of Power. Systems Practice. 6(4), 383-405.
23
Foucault, M. (1980). Truth and Power. In C.Gordon (ed.), Power/ Knowledge: Selected interviews & other writings 1972-1977 (pp. 109-133). New York: Pantheon Books.
24
Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge and The Discourse on Language. New York: Pantheon Books.
25
Qian, W., & Bing, X. (2016). Visual Communication Power Construction and Multimodal Discourse Analysis of Tobacco Control Advertising. Vinci 2016. 16(9), 154-155.
26
Salomo, F. (2015). A Discourse Analysis of Metropolitan and Sanlam Namibia’s English Print Advertisements in the Namibian Newspaper: a Comparative Study (Master’s thesis). University of Namibia.
27
Stanford Encyclopedia of Philosophy. (2018). USA: Stanford University. Retrieved From https://plato.stanford.edu/entries/foucault/
28
Wagler, R. (2009). Foucault, the Consumer Culture and Environmental Degradation. Ethics, Place & Environment: A Journal of Phiosophy & Geography. 12(3), 331-336.
29
منابع اینترنتی
30
تاریخ ایران. (1398). عراق نیروگاه بوشهر را بمباران کرد. بازیابی شده از http://tarikhirani.ir/fa/calendar/444
31
جام جم آنلاین. (1393، 18آبان). تاریخچه برج آزادی. بازیابی شده از
32
http://jamejamonline.ir/online/1713363971726462580
33
خبرگزاری تسنیم(بیتا)، اوج/ سازمان هنری رسانهای اوج. بازیابی شده از
34
اوج-سازمان-هنری-رسانه-ای-اوج/
35
https://www.tasnimnews.com/fa/keyword/1703
36
همشهری آنلاین(1398، 27آذر)، آشنایی با مسجد جامع خرمشهر- خوزستان. بازیابی شده از
37
https://www.hamshahrionline.ir/ photo/215608
38
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه موضوع نقاشی های دیواری کاخ کنوسوس (نوع مقاله: پژوهشی)
تحقیق حاضرمطالعه نقاشی های دیواری کاخ کنوسوس است. این کاخ واقع درجزیره کرت متعلق به تمدن مینوسی، درعصرمفرغ جدید(1400- 2000 پ.م) دارای زیباترین نقاشی های دیواری است.هدف اصلی مطالعه، بررسی موضوع های نقاشی دیواری دراین کاخ ازدیدگاه هنرنقاشی و مسئله اساسی، مطالعه درباره موضوعات گیاه، حیوان و انسان از منظر هنرنقاشی است. پژوهش به روش توصیفی انجام گرفته است. بررسی سوابق گویای آنست که محل قرارگرفتن نقاشی ها با توجه به موضوع آنها در بخش های مختلف کاخ به این ترتیب بوده است: موضوع گیاهی در بخش غربی کاخ، موضوع حیوانی واسطوره ای درضلع شرقی، موضوع انسانی در قسمت جنوبی و نقاشی های ضلع شمالی کاخ کنوسوس مربوط به جشن ها، مراسم روحانی و عبادت بوده است. نقاشی ها، در پُر رفت وآمدترین محله ای کاخ قرارداشته اند و در معرض دید بینندگان زیادی قرارداشته است. نتایج تحقیق نشان دادکه نقاشی ها ازریتم، وحدت و هماهنگی(کمپوزیسیون، خط، رنگ، بافت) برخوردار بوده اند. نقاشی های مینوسی از اولین مواردی است که در آن رهائی از قوانین و مقررات نقاشی درآن زمان اتفاق افتاده، نخستین مرتبه است که روش امپرسیونیسم بکار رفته و می توان گفت آغاز این سبک، از تمدن مینوسی ها بوده است، که تغییر تاریخ این روش نقاشی، در تاریخ هنر می باشد.
https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241767_38dfe491bc173cb94f6f8e41eed98daa.pdf
2020-01-21
71
82
http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.71
هنرمینوسی
کاخ کنوسوس
نقاشی دیواری
فیروزه
نواب اکبر
fir22003@yahoo.com
1
دکتراى رشته باستان شناسى تخصصى،(دوران تاریخى)، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
LEAD_AUTHOR
بهمن
فیروزمندى شیره جینى
bfirozat@ut.ac.ir
2
استاد گروه باستان شناسى، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران
AUTHOR
کمال الدین
نیکنامی
kniknamiat@ut.ac.ir
3
استاد و مدیرگروه باستان شناسى، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران
AUTHOR
اسکندری، ایرج(1378)، بررسی و تحلیل نقاشی دیواری از ما قبل تاریخ تا عصرحاضر. هنرومعماری: هنرهای تجسمی، شماره، 274- 299.
1
آژند، یعقوب(1390)، تاریخ هنرباستان، سمت، تهران.
2
دورانت، ویل(1380)، یونان باستان، امیرحسین آریان پور و دیگران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
3
آمیه، پیر(1384)، تاریخ ایلام، شیرین، بیانی، تهران، دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
4
دی، کی، چینگ، فرا نسیس، مارک، ام(1389)، تاریخ معماری جهان، محمدرضا، افضلی، یزدا،تهران.
5
فیروزمندی شیره جینی، بهمن( 1389)، باستان شناسی وهنرآسیای صغیر دردوران تاریخی، انتشارات سمت، تهران.
6
موسوی، زینب، زهرا بطحائی(1387)، “ زعفران” ، فصلنامه عطارنامه، سال دوم، شماره 8، ص 5.
7
هارت، فردریک(1382)، سی و دو هزار سال تاریخ هنر. نقاشی، پیکرتراشی، معماری، موسی، اکرمی، بهزاد برکت و دیگران، پیکان، تهران.
8
منابع لاتین
9
Alouppi, E, A.G.Karydas andT.Paradellis.(2000).Pigment Analysis of Wall Paintings and Ceramics from Greece and Cyprus.The Optimum Use of X Ray Spectrometry on Specific Archaeological Issues.John wiley & Sons, LTd.
10
Alram–stern,Eva, Fritz Blakolmer.(2014). Metaphysisritual, myth andsymbolism in the Aegean Bronze Age.Proceeding of the 15th International Aegean.
11
Anderson, W, (1950), The Architucture of ancient Greece, An ccount of it,s Historic Development, B.T. Bathsford, LTD.
12
Ancient Greek art, (2016), Coo1: “Greek Art Pots, stones and Mosaics”, P 1, 2.
13
Bradshaw, Jeffery M, Ronan, James Head(2012), “The Investitiure Pannel at Mari and rituals of divine kingship in the Near East”, Studies in the Bible and antiquity , Vol.4, p 1-42.
14
Chapin. Anne(2016). Aegean painting in the Bronze Age. Cambridge .University press.
15
Charbonneau. A. (2011). Minoan Art and the phaeacians. Dawson College.
16
Conference, Vienna Institute for oriental and European Archaeology, Aegean and Anatolia Department, Austrian Academy of Sciences and Institute of Classical Archaeology, University of Vienna, Andreas G. Vlachopoulos: 375- 384.
17
Day, Jo.(2013).Botany meets archaeology: people and plants in the past. Journal of Experimental Botany, vol.64, no Si: 1-12.ht
18
Demargen, Pieree, (1958), Aegean Art the Origin, of Greek Art, Thames and Hudson, P 6,21.
19
Dietrich, Wolf. Barbara Neimeir. (1989). Minoan Frescoes in the Eastern Mediterranean: 69-98.
20
Grilli Caiola, Maria, Antonella, Canini. 2010. Looking for Saffron s parents, global science book, Functional plant science and Biotechnology: 1-12.
21
Hassan, Selim( (1949. The Sphinx it,s History in the light of recent Excavations government press, Cairo, Egypt: 1-304.
22
Honour, Hugh, John Feleming, (1982), A world History of Art.
23
Jan son, H, W. ( 1995). History of Art. New York : Harry N. Abrams.
24
Kalman. Paula.( 1958). Depiction of the sea in the Minoan frescoes from Knossos and Akrotiri (1700- 1450Bc).
25
Lawrence, W, Greek Architecture(1996) History of Art, Fifth edition, Yale University Press Pelican.
26
Martino, Paula Lynne( (2005, “The Hagia Triada Sarcophagus: Inter connections between Crete and Egypt in the late Bronze Age”, Faculty of Graduate School of the University of Maryland , College Park, P 1,104.
27
Mcinerney, Jermy,(2009), “Bulls and Bull-leaping in the Minoan world”, 6 volume, 53 Number 3 edition, P 7-13
28
Matz, Friedrich.(1926) .Crete and early Greece, Translated: Ann E, Keep, Holle Verlag GMBH, Baden Baden Germany: 76-227.
29
Mellink, Machteld.(2016).The origin and Iconography of the late Minoan painted Larnax .American school of classical studies at Athens is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to Hesperia: 81- 93.
30
Minoan Art( (2016. Fresco painting, stone working, and metallurgy .p 1.
31
Mousavi, Zeinab, Zahra, Bathaie.(2011).Historical uses of Saffron: Yale University Press Pelican.Identifying Potential new avenues for modern research, Natural products, An Indian Journal Vol7, Issue 4: 174.
32
PanagIotopoulos, D. 2012. Minoan Realities. Approaches to images, Architecture and society in theAegean Bronze Age. Diamantis Panagiotopoulos.Ute Gunkel – Moschek.
33
Papaodysseus, C M. Panagopoulos.2008.Geometric templates used in the Akrotiri (Thera) wall- paintings.
34
Schneider Adams, Laurce,(2001), A History of Western Art, 3d edition, University of New York, P 33, 50.
35
Schiering, Wolfgang.(1993).Minoan Artisans Travelling overseas: The Alalakh frescoes and the painted plaster floor at Tele Kabri: 189-200.
36
Wiener, Malcom.H.(2017).Realities of power: The Minoan Thalassocracy in Historical perspective: 149- 173.
37
Vlachopoulos, Andreas G.(2014), “Knossos”, Sciences and Institute of Classical Archaeology, University of Vienna, P 375,384.
38