%0 Journal Article %T دلایل فقدان منظره نگاری در نقاشی ایرانی با توجّه به اتیمولوژی واژة طبیعت در زبان فارسی (نوع مقاله: پژوهشی) %J رهپویه هنرهای تجسمی %I دانشگاه سوره %Z 2980-9983 %A بلخاری قهی, حسن %A محمدی وکیل, مینا %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 1 %N 4 %P 45-56 %! دلایل فقدان منظره نگاری در نقاشی ایرانی با توجّه به اتیمولوژی واژة طبیعت در زبان فارسی (نوع مقاله: پژوهشی) %K طبیعت %K نقاشی ایرانی %K منظره پردازی %K دورنماسازی %K ادبیات تطبیقی %R 10.22034/ra.2019.241816 %X مسئلة مورد توجه در جستار حاضر، بحث پیرامون چرایی فقدان منظره پردازی و نقاشی طبیعت، به عنوان یک موضوع مستقل، در هنر ایران با دقت نظر در اتیمولوژی واژة طبیعت است. در نقاشی ایرانی، بر خلاف نمونه های غربی و آثار خاوردور، هرگز طبیعت و مناظر آن در جایگاه موضوع اصلی اثر قرار ندارند، در مطالعة واژة طبیعت در زبان فارسی نیز در می یابیم که واژة مذکور تا سدة اخیر کاربرد معنایی مترادف با (nature) در زبان انگلیسی را نداشته و در معنای فطرت و ذات مورد توجّه ادبا و فلاسفه قرار داشته است. در زبان فارسی، پس از اسلام و اختلاط با زبان عربی، واژه ای کل نگر دال بر جهان پیرامونی، بیرون از انسان که برساخته او نیست، وجود ندارد، و واژة طبیعت با کاربرد امروزی آن در سدة اخیر و در پی گسترش روابط با غرب در کلام و افکار ایرانیان وارد شده است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که از آنجا که تفکر زاییدة زبان است، لذا یکی از اصلی ترین دلایل عدم وجود نقاشی طبیعت در ایران را می توان ماحصل فقدان مصداق کلامی آن دانست. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوة استقرائی انجام پذیرفته است.  %U https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241816_db89fac1a391aaee5fc26e0ab09b91f0.pdf