%0 Journal Article %T مطالعة تطبیقی تذهیب قرآن‌های ابراهیم سلطان تیموری و عبد الله طباخ هروی (محفوظ د ر کتابخانة آستان قد س رضوی) (نوع مقاله: پژوهشی) %J رهپویه هنرهای تجسمی %I دانشگاه سوره %Z 2980-9983 %A سیبویه, نرگس %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 3 %N 2 %P 49-66 %! مطالعة تطبیقی تذهیب قرآن‌های ابراهیم سلطان تیموری و عبد الله طباخ هروی (محفوظ د ر کتابخانة آستان قد س رضوی) (نوع مقاله: پژوهشی) %K تذهیب %K د وره تیموری %K ابراهیم سلطان %K عبد الله طباخ %K هرات %K شیراز %K کتاب آرایی %R http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.7.3.49 %X د ر عصر تیموریان د و مرکز عمد ة کتاب آرایی ایران شهرهای هرات و شیراز بود ند  که تحت حمایت د و شاهزاد ه، «بایسنقرمیرزا» و «ابراهیم سلطان»، شکوفا شد ند . اگرچه این د و کتابتخانه د ر ارتباط با هم بود ند ، تفاوت هایی د ر شیوة کتاب آرایی د اشتند  که بیان ویژگی های خاص هر یک نیازمند  تحقیق و بررسی است. هد ف از این تحقیق مقایسة د و اثر د رخشان از این د و مرکز است تا از این طریق بتوان به طور د قیق تر ویژگی های تذهیب هر یک از این مراکز را تعیین کرد . بد ین منظور یک قرآن از شیراز و یکی از هرات محفوظ د ر کتابخانة آستان قد س رضوی به منزلة نمونه هایی از سبک تذهیب این د و شهر انتخاب شد . نسخة شیراز برگزید ه شانزد ه سوره قرآن(827ق) به خط ابراهیم سلطان تیموری و نمونة هرات قرآنی جامع به خط عبد الله طباخ هروی(845ق) است. د ر این مقاله به روش توصیفی تذهیب این د و نسخه د ر سه بستر نقش، رنگ و ترکیب بررسی و سپس بر اساس اصول مقایسه تطبیقی ویژگی های د و اثر مقایسه و تحلیل شد . نتیجه تحقیق نشان می د هد  نقوشِ قرآن  ابراهیم سلطان(به ویژه د ر صفحات افتتاح) بیشتر از نوع ختایی است و نقوش اسلیمی عمد تاً د ر سرسوره ها و لوح ها کاربرد  د ارد . د رحالی که تناسب یکسانی بین میزان اسلیمی و ختایی د ر قرآن عبد الله طباخ هست. د ر رنگ پرد ازی اگرچه گسترة رنگی هر د و نسخه یکسان است، د ر قرآن شیراز تکیه ‌بر لاجورد ی است اما د ر قرآن هرات بر اُخرایی. د ر ترکیب صفحات افتتاحِ قرآن شیراز تکیه‌بر سه عنصر متن، لوح و کمند  است اما د ر قرآن هرات حاشیه سازی و اجرای جد اول جد اکنند ة مکرر، رُکنی مهم است و به‌اند ازه د یگر ارکان صفحه اهمیت د ارد .   %U https://rahpooye.soore.ac.ir/article_241756_f40092fb4d1742dd7023b9f77b5a6cf8.pdf